torsdag, maj 28, 2009

Kulturfyran: Biblen

Dags för en ny Kulturfyra. Den här gången om religösa skrifter.

1. Har du läst Bibeln eller delar av den? Har du i så fall någon favoritdel?

Ja. Jag har faktiskt läst stora delar av biblen. Inte riktigt hela men så gott som.

Jag gjorde detta som 13-14-åring då jag hade en väldigt religiös period i mitt liv. Det var i samband med konfirmationen och jag var hopplöst förälskad i ledaren för Kyrkans Ungdom. Det kan ha haft en betydelse för mitt engagemang i kyrkan. På sommarlovet efter konfirmationen blev jag istället kär i en annan kille och slutade på KU!

Mina favoritdelar i bibeln är Ordspråksboken, Uppenbarelseboken och Höga visan.

2. Har du läst något ur andra religioners skrifter?

Ja, jag har också läst delar ur Koranen och stora delar av Bahgavadgita. Jag var under en annan period av mitt liv väldigt intresserad av hinduismen.

3. Vad betyder religion för dig? Vad associerar du ordet religion med?

Idag är jag ateist, möjligen agnostiker. Jag ser dock vad kyrkan gör för positiva saker för människor och därför vill jag inte helt ta avstånd. Jag tycker om kyrkorummet som plats och besöker gärna kyrkan men jag tror inte att Gud finns där eller att Jesus var Guds son. Jag tror dock att Jesus fanns och verkade.

När någon säger ordet religion så accosiserar jag till ritualer och/eller krig. Dubbelt med andra ord alltså.

4. Finns det någon bok som för dig är så viktig som Bibeln är för kristna, eller som inspirerar dig i dina livsval?

Eat! Love! Pray! av Elizabeth Gilbert inspirerade mig mycket, men den är inte viktig för mig såsom en bibel är.

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser