lördag, maj 23, 2009

Tematrio: Favoriter

Omläsning är temat i Lyrans senaste tematrio. Vilka böcker har jag läst flest gånger?

Nu för tiden läser jag inte om särskilt ofta. Man kanske borde göra det för att vara säker på att få en hundraprocentig läsupplevelse. Det mesta jag läser nu för tiden är ändå inte särskilt bra.

De böcker jag läst absolut flest gånger är hästböckerna från ungdomen. Både serien om Britta och Silver, Buttan, Piglet och Soffi kan jag mer eller mindre utantill.

Jag har också läst böckerna om syskonen som blev inlåsta på en vind ett antal gånger. Ni vet, Virginia Andrews böcker om Chris, Cathy, Cory och Carrie. Böckerna hette Vindsträdgården, Blomblad för vinden, Törnbädden och Lustgården. Verklig kvaliteteslitteratur, eller hur, men bra tyckte man. Då.

Slutligen. Louisa May Alcotts Unga kvinnor. Jag vet inte om hundra omläsningar räcker. Och finaste karaktären Jo. Å vad jag ville vara henne när jag var yngre. Jag var ju som hon. Yrig, pojkflicka, författardrömmar!

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Fia said...

Unga kvinnor är en personlig favorit hos mig, fast jag har aldrig läst boken utan bara sett filmen. Den är underbar!

11:39 fm  
Blogger Lyrans Noblesser said...

Jag har faktiskt inte läst Unga kvinnor en endaste gång, men jag ser fram emot att göra det någon gång :-)

11:55 fm  
Anonymous Saralito said...

Åh, unga kvinnor är underbar! Mamma kom hem med den till mig en gång när jag låg sjuk, och sen dess har jag nog läst om den minst en gång om året. Annars är det Tolkiens ringen-trilogi som ligger högst på omläsningslistan, liksom Rosamunde Pilchers Snäcksamlarna.

3:40 em  
Blogger Petra said...

Ni har väl inte missat fortsättnignen då på Unga Kvinnor. Av samma författarinna och den heter "Våra vänner från ifjol" och handlar om vad som händer med Jo, Amy, Meg och Beth sen!

9:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser