onsdag, januari 28, 2009

Snart är det bokrea igen

Bokrean går tydligen sämre och sämre för varje år. Inte så konstigt då folk har tröttnat på att köpa nytryckta böcker i sämre kvavlitet och versioner av tidigare upplagor. Rea ut det ni har istället så tar det säkert fart. Nu har dock de stora förlagen och bokkedjorna tillsammans satsas en halv miljon kronor på tv-reklam och hoppas på så sätt att hotta upp rean. Spottarna kommer att visas i tv4 i samband med rea-starten.

Svenska förläggarföreningen har gjort en historisk översikt över rean, från början av 1900-talet fram tills idag. Bokrean är nämligen unik för Sverige. Visst reas böcker också i utlandet men det är bara här som förlagen och kedjorna går samman och som det finns ett uttalat startdatum.
I översikten finns också försäljningsstatistik och lite intressanta fakta om hur rean organiseras bland bokhandlarna.

Läs själva i PDF:en på Förläggarföreningens sida. Det är intressant läsning. Särskilt kul är det att läsa om hur bokrean fungerade förr.

Bokrean i år startar strategiskt nog före lön. 24 februari går startskottet!

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Hanna said...

Rea ut det ordinarie utbudet! Amen på det.
F-n (ursäkta franskan) de böcker jag handlade senast på bokrea rasade sidorna ur när jag läste! Rea eller ej, sådant är alltid bortkastade pengar!

4:14 em  
Blogger Pockethexan said...

Det som är det riktigt dåliga med Bokrean är att det aldrig är rea på pocketböcker och då menar jag REA, någon som sett några?

Enda gången då det har varit pocketrea, 10kr/st, det var nu i jan. innan vår "egen" butik Bildstens bokhandel köptes upp av en av "kedjorna"....

Men vi får trösta oss med gråväder=lässtund!

Kramis/från Hexan själv

1:56 em  
Anonymous Anonym said...

Mitt problem med bokrean är främst att jag hellre köper en pocketbok för 39 spänn på nätet än en pärmbok så länge priset är högre. Rean är inte mycket till rea när det finns billigare alternativ. :) Jag håller med andra ord med pockethexan.

6:15 fm  
Blogger Petra said...

Och jag håller med er alla!

11:24 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser