måndag, januari 12, 2009

Liza Marklund svarar

Dagens händelse måste väl ändå vara att Liza Marklund tar bladet från munnen och svarar på kritiken om hennes böcker Gömda och Asyl. Och gör det bra tycker jag.

Särskilt intressant tycker jag följande rader är:

Jag skulle alltså riskera att göra mig skyldig till ett grundlagsbrott om jag berättade vilka detaljer jag har förändrat i böckerna i syfte att bevara mina uppgiftslämnares identiteter.

Detta är en oerhört viktig fråga för mig, eftersom den inte bara berör personerna i det här aktuella fallet, utan innefattar alla de människor som i förtroende har lämnat uppgifter till mig under hela mitt yrkesliv.

Dessa människor måste alltid, till hundra procent, känna sig säkra på att jag aldrig någonsin kommer att förråda dem.

Detta är alltså skälet till varför jag inte kan svara på frågor om vad jag har förändrat i böckerna, och vad som är ”verklighet”.

Jag kan alltså varken bekräfta eller förneka att personerna som yttrar sig i frilansjournalistens Monica Antonssons reportagebok ”Mia – sanningen om Gömda” uttalar sig om rätt personer.

Allvaret i frågan har accentuerats av att Justitiekanslern, som utreder brott mot källskyddet, just nu bedriver en förundersökning mot journalisten Monica Antonsson, som misstänks för just det här brottet.

Läs hela Liza Marklunds svar på Newsmill.

Läs även Expressens och Aftonbladets artiklar.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fast vi vet ju redan att det handlar om rätt personer. Liza har ju uttalat sig om överkörningen, och Michael lär ju veta vem hans mamma är... och Mia har ju först träffat Mia+Michael och sen Michael+Levi.

1:59 em  
Blogger Petra said...

Jo, men vad alla inte fattar är att även om det är avslöjat i medierna och i boken måste Liza Marklund stå vid sitt ord! Det står i grundlagen om källskyddet och det är kanske det viktigaste en journalist har att följa.

2:43 em  
Blogger oumberligating said...

Klart Liza Marklund måste stå vid sitt ord och hålla på källskyddet, håller med dig Petra det är det viktigaste en journalist har att följa. Sedan kan vi alltid disskutera "sanningssägare". Forskningen på den mänskliga hjärnan har påvisat att flertalet människor ljuger även i lägen när man inte behöver göra det, när det sedan blir pengar och prestige inblandat då kan en del göra precis vad som helst, ligger i människans natur det är ingen ursäkt utan mer än förklaring, därför så vill jag gör reklam för min meningslösa och prestige lösa blogg www.oumberligating.blogspot.com behöver inte hitta på ett dugg, alla galna saker finns där i verkligheten. Se njut, förkasta vad du vill, se den kanske som lite förströlse på jobbet när det blir för motigt mvh från Peter Olofsson!

9:12 em  
Anonymous Anonym said...

Om nu Marklunds ambitioner varit skönlitterära, varför all denna djupdykning i hemligt material, med läsning av "1000-tals sidor" och närvaro på stängda rättegångar; till yttermera visso kan sedan Marklund inte redovisa detta material just för att det är hemligt; och om nu Marklund varit så extremt noggrann och seriös, hur bär hon sig då åt för att göra de grova misstag hon faktiskt gjort. Marklund begär nu att vi skall tro hennes kort utan att syna dem. Det är Bluffstopp.

- Peter Ingestad, Solna

10:13 em  
Blogger Paperback Lover said...

Kraxpelax: Svaret på din fundering står att läsa i efterorden till Asyl. Liza Marklund var såklart engagerad i "Mia" som journalist, men ville använda sig av ett annat media för att berätta historien, krönikor och journalistisk text har begränsat antal ord. Hon ville kunna uttrycka sig på ett annat sätt. Eftersom hennes deckare om Annika Bengtzon kom sen förstår man ju att hon ville skriva böcker. Sen att genren "dokumentär roman" inte gick hem hos många läsare var så klart tråkigt. Men icke desto mindre är det ju var det var.
Det är naturligtvis extremt olyckligt att det direkt kom ut att historien var baserad på Osama Awad, det beklagar jag också. För OM nu allt i boken varit sant, hade det inte varit ok med klappjakten på och skitsnacket om honom i vilket fall.
Men då hade ju inte halva blogg-Sverige engagerat sig, för då hade ju Liza skrivit sanningen.
Det har verkligen varit fel fokus i den här soppan.

4:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser