måndag, januari 05, 2009

Deckare utan mord?

Fick frågan om det finns deckare utan mordgåtor? Spontant säger jag Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson även om man kan diskutera huruvida det är en deckare eller ej, och så defenitivt Sparkle Hayters böcker om Robin Hudson där det visserligen ingår en del mord men fokus ligger på helt andra delar i historierna. Välgörarna - Den ofrivillige journalisten är ju också deckarlik och handlar om att avslöja ett blufföretag.

Fler förslag?

Hur är det med Janet Evanovichs böcker om Steffanie Plum? Jag har bara läst en av dom och minns inte så noga men det var väl inte så mycket mord där heller?

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmm... Dorothy Sayers Kamratfesten har ingen mordgåta, vet inte hur det är med hennes andra Wimsey-deckare...

4:33 em  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Jo, det mördas i Evanovichs serie. Till höger och vänster. Och så har ju mormodern en bisarr passion för att gå på vakor, helst sådana med öppen kista...

9:36 em  
Anonymous Anonym said...

Hela serien om Precious Ramotswe som äger Nb 1 Ladies Detective Agency i Botswana av Alexander McCall Smith är garanterat mordfri.

Sedan är flera av Carl Hiaasens vilda Floridaäventyr mordfria.

Liksom Donald E Westlakes serie om den mestadels misslyckade brottslingen Dortmunder.

Jag kan inte komma på fler just nu, men det finns vissa som verkar handla om ett mord där upplösningen visar att det inte var så. Fast om jag nämner såna böcker och talar om varför har jag ju förstört hela boken. :-)

9:44 em  
Blogger Emma said...

Jag tänkte också genast på Kamratfesten! Det är Sayers bästa, tycker jag!
Louise: I alla andra Sayersdeckare sker minst ett mord.

1:58 em  
Blogger Anna Eleonor said...

Fast i böckerna om Stephanie Plum är det väl inte en Mordgåta som är i centrum? Min uppfattning är att det handlar om andra brott. Maffia, knarksmuggling, förrymd våldtäcktsman, leta rätt på folk som "underlåtit att inställa sig" och det kan ju vara allt från bilstöld till mord. Morden är ingen gåta de är en konsekvens av andra brott. Men böckerna är så knasiga att det känns inte verkligt utan mer som Die hard-filmer.

4:31 em  
Blogger Petra said...

Tack för alla tips!

JAg vet inte om man kan kalla Damernas detektivbyrå för deckare dock. Tycker de är för mycket feel good-romaner för det.

9:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser