onsdag, november 26, 2008

Den stora färgskrällen

Missa inte! På Liljevalchs kan man fram till och med 6 januari se utställningen Den stora färgskrällen med två av min favoritkonstnärer, Sigrid Hjertén och Isak Grünewald. För 90 år sedan ställde de två ut på Liljevalchs tillsammans med Leander Engström och nu, nästan ett sekel senare, möts dom igen. Då på den tiden var det enorm färgskräll de ställde till med när deras rosa, gula och turkosa toner tog plats bland bruna, gröna och naturlistiska tavlor som målades då.

Jag ska absolut gå så fort jag kommer hem. Det sjungande trädet av Isak Grünevald är fortfarande en av mina favoritmålningar sen jag såg den första gången på Norrköpings konstmuseum som kanske 7-8-åring.

Läs mer om utställningen här!

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lena said...

Det är såna saker som gör att jag saknar Stockholm :)

10:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser