lördag, maj 03, 2008

Veckans lästrio: Stockholmsskildringar

Det är verkligen så roligt att så många hakat på i lästrion. Hela 14 stycken räknade jag till nu sist.
Nu är det dags igen och appropå mitt senaste inlägg om Lapidus nya blir det dina tre bästa stockholmsskildringar.

Här kommer mina:

Mats Strandbergs Bekantas bekanta.
Det är ett enda memory lane of the 90s! Hela mitt gamla Stockholm som det såg ut när jag flyttade hit 1996 ungefär. En härlig skildring och han lyckas bra utan att name-droppa allt för mycket.

Mariette Glodecks Röda vita rosen.
Stockholms skärgård när den är som vackrast. Midsommartid och ett gäng åker ut till öarna för att festa. Som en Pripps Blå-reklam på ytan men under ytan både ångestladdat och iskallt. Vilken film det skulle bli av den här. En PS Sista sommaren för oss som var runt 20-25 på det tidiga 90-talet.

....nummer tre då? Har svårt att välja faktiskt. Det finns så många. Ta bara alla deckare som utspelar sig i Stockholm, Liza Marklund, Åsa Nilsonne för att nämna några, Ajvides spöken i förorterna eller Belinda Olssons böcker om Agata Hansson! Men jag väljer Stieg Larssons Millenium-triologi. För att miljöbeskrivningarna är på pricken. Man vet precis i vilket gathörn, ner på vilken trottoarkant som Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander promenerar på eller precis hur det ser ut där Erika Berger bor och rör sig. Och så är de ju så ohyggligt bra och spännande böcker. Läs!

Nu är det er tur!

Etiketter:

8 Comments:

Blogger Martina said...

Svårt, men nu har jag gjort en lista.

1:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vill också vara med. Veckans trio är ju jätte svår...
Ska ändå göra ett försök.

Lotta

6:39 em  
Anonymous Anonym said...

Nu är min lästrio klar!

9:11 em  
Anonymous Anonym said...

jag är med!

9:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Håller med Martina och Lotta. Det var en svår lästrio, men jag lyckades skrapa ihop 3 st. :)

11:04 em  
Blogger Bokbabbel said...

men äsch då, jag håller alltid på att glömma att kommentera när min lästrio är klar, samma med bokfemman... :S

12:12 em  
Anonymous Anonym said...

Det här var inte så lätt. Kan hända att jag snodde en av bubblarna härifrån. ;-)

4:56 em  
Blogger Magica de Hex said...

Sent omsider fick även jag till en Stockholmstrio, eller näst intill. Du hittar den på http://www.magicasblogg.blogspot.com/

3:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser