torsdag, april 24, 2008

Veckans lästrio: Biografier och memoarer

Appropå Mitt liv på 6 ord och med tanke på boken jag läser nu kläckte jag veckans lästrio:

Dina tre bästa memoarer och/eller biografier.

Shoot! Min trio ser ut så här.

1. Monika Zetterlund - Hågkomster ur ett dåligt minneIntressant och fördjupande om karaktären Monika Zetterlunds liv. Hon som kanske inte var den duvunge hon först verkade vara. Det var ett tag sen jag läste den men jag minns att jag faktiskt inte tyckte att hon verkade särskilt sympatisk till att börja med men hon växte med tiden. Härliga, raka och ärliga memoarer verkligen!

2. Klas Gustafson - Ett bluesliv. Berättelsen om Cornelis.
Detta är boken jag läser just nu och även om jag har halva kvar så är det en av de bättre biografierna jag läst. Innehållsrikt och härligt skrivet och ger en bild av Cornelis som man kanske inte alltid har sett eller vetat om. INte visste jag t ex att Cornelis hade författarambitioner, skulle bli journalist och socialsekreterare och att det här med vissångeriet mest var en slump.

3. Boy George - Take it like a man
Kan inte utesluta min barndomsidols självbiografi. Mannen som klädde sig i färgglada sjalar och kjolar, hade flätor och sjöng Karma Chameleon och låg etta på alla topplistor bar också på en mörk ångest, tog massa droger och blev kär i fel män gång på gång. Gillade man Culture Club och Boy George ska man absolut läsa den här boken. En bra skildring av Londons klubbliv på 80-talet också.

Nu är det er tur!

Etiketter:

16 Comments:

Blogger Amoroso said...

Mitt bidrag finns till allmän beskådan :-)

3:13 em  
Blogger Amoroso said...

Mitt bidrag finns till allmän beskådan :-)

3:14 em  
Blogger Bokbabbel said...

hurray för en ny lästrio, min är också upplagd

3:39 em  
Anonymous Anonym said...

Här är min: http://bokmarkt.blogg.se/1209153093_lstrio_biografier_och.html

10:21 em  
Blogger Martina said...

Nu har jag också gjort lästrion.

12:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Min lista me klar!

3:12 em  
Anonymous Anonym said...

lätt trio denna vecka! :-)

5:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tyckte det var svårt. Men jag är med ändå.

11:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj, så roligt! Jag hakar på!

2:56 em  
Anonymous Anonym said...

Min lästrio finns också på plats nu!

6:24 em  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Nu har jag grubblat klart... ;-)

9:23 em  
Blogger Kerstin said...

Min lästrio är klar!

//Kerstin

7:57 fm  
Blogger AnnCharlott said...

Nu har Bokstavligt talat sagt sitt och min lästrio finns upplagd.

9:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag med, jag med!!!

http://inga-lina.bloggagratis.se/2008/04/28/675463-lastrio-sjalvbiografi/

9:34 em  
Blogger Matilda said...

Nu har jag också gjort min lästrio!

9:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jag ligger efter, men nu har jag skrivit om den här trion.

9:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser