tisdag, april 08, 2008

Veckans lästrio: Historiska skildringar


Kul att så många är med på Lästrion och vad spännande att läsa allas svar. En del glömde jag själv. Alla historiska platser till exempel. Som till exempel USA i Lilla huset på prärien-böckerna som Sara skriver om. Vilket får mig då osökt in på nästa lästrio-tema. Historiska skildringar.

Vilka är dina tre bästa historiska skildringar?

1. Vibeke Olsens berättelser om slavinnan Sabina. Vilket är en hel serie med böcker som börjar med Hedningarnas förgård. Den handlar om den romerska slavinna Calistrate som föder ett barn som bara har en arm. Flickan kastas först på sopberget men Calistrate räddar henne och bestämmer sig för att hon ska klara sig lika bra som alla andra. Flickan döps till Sabina. Serien fortsätter med hur Sabina växer upp och hur Calistrate träffar människor som inte dömer ut Sabina utan som talar om alla människors lika värde. De är kristna och Calistrate dras till dem fast det är förbjudet att tillbe några andra gudar än de romerska. Mycket välskrivet och fångande. Minns att jag läste böckerna flera gånger till och med.

2. Vilda Svanar av Jung Chang. Tre kvinnors historia under ungefär ett hundra år. Från mormodern som var konkubin via mamman som var idealistisk kommunist och trogen Mao under kulturrevolutionen till författarinnan, dottern Jung Chang, som växer upp, får studera engelska och så småningom kan lämna Kina som stipendiat och nu mera lever i exil i England. Mycket bra! Har ni inte läst så finns den i nytryck att köpa.

3. Sunnanäng av Astrid Lindgren. Inte kanske en klassisk historisk skildring men flera av Astrids böcker ger ju en ganska bra bild av hur det såg ut i Sverige kring sekelskiftet. Sunnanäng är historien om två barn som tvingas gå flera mil i snöstorm till storbonden för att mjölka kor och tillbaka och endast får en brödbit att äta per dag och som det är allmänt eländigt och synd om. En dag hittar de en öppning i ett staket, en grind som står på glänt och när de går in där så är det sommar, barn leker i gräset, de får mat av en snäll kvinna och allt är frid och fröjd. Det är Sunnanäng och grinden dit får aldrig får stängas för då kommer man aldrig in och ut mer....

Som vanligt är det okej att låna bilden!

Etiketter:

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är först... vad kul! Fin bild i Amelia baby! Min lästrio finns nu till allmänhetens beskådan:)

12:20 em  
Blogger Sara said...

Vilda svanar verkar intressant, ska försöka få tag på den. Min lista är också klar nu! :)

4:26 em  
Blogger Martina said...

Nu är min lista också klar!

5:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag hänger på hoppas det är ok.

7:02 em  
Anonymous Anonym said...

Min lista är också klar. :)

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Min lista är färdig!

9:06 em  
Blogger Kerstin said...

Min Lästrio är klar!

//Kerstin

9:17 fm  
Blogger yllet said...

Fääärdig! Roligt ämne denna vecka! :)
http://ylletfilosoferar.blogspot.com/2008/04/veckans-lstrio-historiska-skildringar.html

10:42 fm  
Anonymous Anonym said...

min trio ligger ute nu! :-)

2:38 em  
Blogger lazy said...

Nu är jag också med, min lästrio hittar man här. Som vanligt kunde jag inte hålla mig till tre, men å andra sidan finns det gott om boktips...

8:36 em  
Anonymous Anonym said...

Och nu finns min lästrio på ämnet på plats.

10:55 fm  
Blogger Bookhousegirl said...

Nu är min lästrio också klar... ;)

12:34 em  
Blogger Camilla said...

Hej! Jag har de senaste dagarna gjotr alla dina tre lästrios. /Camilla
http://blogg.aftonbladet.se/14383

2:13 em  
Anonymous Anonym said...

Och jag har också kommit ikapp. Jättekul!

12:54 em  
Blogger AnnCharlott said...

Så där ja, det tog sin tid men nu är min trio färdig.

2:24 em  
Blogger Fröken Anki said...

Här kommer mina tre!

http://frokenanki.blogspot.com/2008/04/veckans-lstrio-historiska-skildringar.html

2:41 fm  
Blogger Malin said...

Lite försenat kommer min lästrio

12:01 em  
Blogger Jenny said...

Nu har jag gjort både den här och den föregående!

1:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser