tisdag, april 01, 2008

Veckans lästrio: Geografiska platser

Lästrion kan man väl säga blev en formidabel succé! Vad roligt att så många hängde på. Har jag räknat rätt så har tjugo stycken svarat på förra veckans lästrio som handlade om deckarhjältar/hjältinnor. Jättekul!

Veckans lästrio handlar om geografi! Vissa böcker är ju starkt förknippade med olika städer eller platser. Som Paul Austers New York-triologi, Orhan Pamuks Istanbul, Monica Alis Brick Lane i London, Stockholm i Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström till exempel.

Vilka är dina tre favoriter bland skildringar av olika geografiska platser - och vad har du själv för relation till platsen!

Här är min trio:
- Belgrad i Med ryggen mot världen av Åsne Seijerstad
Boken utspelar sig i Serbien och flera delar i huvudstaden Belgrad där jag själv har halva min släkt och ursprung ifrån. Jag har aldrig själv bott i staden permanent men besökt den flera gånger. I boken låter Åsne flera olika serber komma till tals både före Milosevic fall och efter. Boken ger en nyanserad och rättvis bild av serberna som folk och skildrar Belgrad på ett mycket varmt och kärleksfullt sätt.


- Brick Lane i London i Brick Lane av Monica Ali
Ja, ja, gud vad jag tjatar om den här boken men den är sååå bra. Så bra att jag till och med åkte till Brick Lane, en härlig oas mitt i London. Det är som att kliva in i en annan värld. Ungefär 80% av alla människor på gatorna är indier eller från Bangladesh och pratar hindi. Resten var turister som jag själv med kameror i högsta hugg. Det luktar curry, koriander, chutney och spiskummin. I affärerna säljer man saris, bollywood-filmer och musik, tyger och traditionella indiska kläder. Som att kliva in i boken på riktigt ungefär!


- Norrköping i Lotta-böckerna av Merri Vik
Det har spekulerats om flera olika städer men tillslut konstaterade man att Lotta-böckerna utspelade sig i Norrköping. Något jag hela tiden misstänkte när jag läste böckerna som tonåring. Jag har ju själv vuxit upp i staden och kände igen flera av platserna trots att det inte är uttalat i böckerna. Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren anordnade i augusti 2006 en stor Lotta-träff i Norrköping. Härligt med nostalgi.

Nu är det er tur och ja, ni får sno bilden på trean!

Etiketter:

22 Comments:

Blogger Bookhousegirl said...

Oj, redan en ny boktrio, vad kul!!

Nu är min i alla fall inoffeciellt klar, kan inte riktigt bestämma mig, om jag ska låta mina bubblare komma till tals eller ej.

Men välkommen in och kika!

12:19 fm  
Blogger Malin said...

Hej!
Nu har jag okså hoppat på din boktrea!

11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, det ÄR alltså Norrköping som Lotta bor i? Jag är själv ett stort Lottafan, har rituell omläsning minst en gång per år, och har funderat över var hon kan tänkas bo någonstans. Nu är det ju nästan läge att åka till Norpan och vandra i Lottas fotspår!

12:13 em  
Anonymous Anonym said...

Jag antar utmaningen denna vecka!

2:45 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag också antagit utmaningen :)

2:58 em  
Anonymous Anonym said...

Min är klar! (Fast kanske inte så fin precis...)

6:12 em  
Anonymous Anonym said...

min trio ligger ute nu! :-)

7:03 em  
Blogger Fröken Nina said...

Oj oj! Jag har inte hunnit posta förra veckans än, men kommer snart. + den här veckans då!:D

7:44 em  
Blogger Sara said...

Vilket kul tema! Nu är jag klar med min lista :)

8:47 em  
Blogger Martina said...

Nu är jag också klar.

12:23 fm  
Blogger Kerstin said...

Nu är min lästrio klar!

//Kerstin

designk.blogspot.com

10:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Hm... blev osäker på om jag kom med...

http://inga-lina.bloggagratis.se/2008/04/03/616063-veckans-lastrio-ett-nytt-initiativ/

Glada hälsningar!

8:37 em  
Anonymous Anonym said...

Det var ganska knivigt den här gången minsann!

12:26 em  
Blogger AnnCharlott said...

Rolig uppgift som jag först tänkte att "det här är ju lätt" men sen upptäckte jag att det blev ganska klurigt.

2:46 em  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Och nu har jag också gjort veckans!

6:53 em  
Blogger Amoroso said...

Jag har också hakat på veckans lästrio!

7:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Sådärja, nu ligger mitt urval uppe på konsonantmylla!

1:34 em  
Blogger Aidaho said...

Och nu är min klar också!

6:32 em  
Anonymous Anonym said...

Hoppsan, höll på att glömma lästrion.

Men nu finns den på plats!

4:16 em  
Blogger Fröken Anki said...

Nu finns det några ställen från mig också!
http://frokenanki.blogspot.com/2008/04/veckans-lstrio.html

11:48 em  
Blogger Magica de Hex said...

Skojigt värre! Sådant här vill man ju vara med på. Nu finns mina tre goegrafiska favoriter på min blogg: www.magicasblogg.blogspot.com

11:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har också lagt upp min lästrio...

Finns här: http://bokmarkt.blogg.se/lstrio.html

11:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser