måndag, oktober 08, 2007

Vete fan eller vet i fan eller vetifan?

Man kan ofta se att folk skriver vetifan eller vet i fan, men vad är egentligen rätt? Det vete fan, kan man svara då men min vän Kurt redde ut begreppen i ett mail till en mailinglista för ett tag sen. Självklart frågade jag om jag fick publicera hans förklaring här.

Den korrekta betydelsen i det här fallet är vete fan och varför då då?
Jo, för vete är konjuktiv av verbet veta. Den formen att böja finns i flera andra språk men i svenskan lever bara några uttryck kvar.

Konjuktivböjningen används på predikatet i satser som handlar om ovissa och hypotetiska frågeställningar. I äldre svenska användes konjuktivet när man återgav historier som andra berättat för att markera att man inte tog ansvar för sanningshalten i innehållet.

Exempel på uttryck där konjuktivet lever kvar är:
- Han leve!
- Rädde sig den som kan.
- Jag ska banne mig...
- Om jag vore...
- Om jag finge...

Det korrekta uttrycket är alltså "Vete fan".

Det betyder:
Jag vet inte, fan kanske vet, men det är inte säkert...


Så nu vet alla!

Etiketter:

6 Comments:

Blogger Studiomannen said...

Det där gjorde du jävligt bra! :-)

2:44 em  
Blogger TeachMom said...

Det där är en grymt bra förklaring! Det är såna saker som eleverna ofta kan skriva fel på.

8:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Hmm, jag brukar nog skriva ihop det. Vetefan. Men det är i och för sig inte så ofta jag skriver det, oftast i sms och då är det ju ont om space ibland :P

10:55 em  
Blogger Dino Vercotti Giovanni said...

Strålande! Var precis ute efter att få det utrett. Man tackar och bockar!

9:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Tack då jag precis ska använda mig av uttrycket i skriftform!

6:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tack! 😃

3:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser