lördag, oktober 06, 2007

Myggor och tigrar

Årets mest omdiskuterade bok? Jo, den måste man ju läsa! Boken har också jämförts med Carina Rydbergs Den högsta kasten och den gillade jag ju skarpt. Visst finns det likheter men där Carina Rydberg är vass och träffande blir Maja Lundgren mest bara långtråkig och skvallrig.

Det finns likneleser mellan det svenska kulturlivet och den italienska maffian. Så långt hänger jag med och skildringarna av Neapel är trovärdiga, skrämmande och realistiska - men i beskrivningarna av sveriges kulturelit och grädda stör jag mig på att hon gör sig själv till offer. Jag tycker hon sänker sig till dem hon kritiserar låga nivå.

Nej, inget för mig. Läs hellre Lena Sundströms roliga bok Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar.

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser