tisdag, oktober 09, 2007

Bokfemman!

Hoppar på veckans bokfemma.

Temat för veckans Bokfemma är olästa böcker. Nämn 5 böcker som du velat/tänkt läsa länge och motivera varför du inte har läst dem.

Here we go.

1. Kungamordet av Hanne Vibeke Holst.
Jag älskade serien om Therese Skårup. Kronprinsessan var jättebra. Kungamordet har legat på nattduksbordet i över ett år - men den känns så tung, tjock och bara lite för mycket. Men en vacker dag!

2. Den hemliga historien av Donna Tartt.
Min man tjatar. Alla tjatar. Alla säger den är fantastisk. Ja, ja. Jag ska! En vacker dag.

3. Mao - Den sanna historien av Jung Chang och Jon Halliday.
Jag är intresserad av kinas moderna historia. Jag älskar Jung Chang men precis som med Kungamordet, den har funnits hemma i över ett år men den är lite för tung, lite för tjock och lite för mycket.

4. Allt av Val McDermid
Jag har säkert 7-8 stycken i min ägo som jag köpt på mig för att plöja en vacker dag, men hittills har det alltid kommit en massa annat intressant emellan.

5. Jag går bara ut en stund av Isobel Hadley Kamptz.
Jag började på den här i våras och vill verkligen läsa den, men när jag insåg vad den faktiskt handlar om så beslutade jag mig för att vänta tills min egen graviditet är över.

Voila!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Miss Gillette said...

Mao-boken läser jag (på engelska) och har så gjort i en halv evighet. Jag äääälskade Wild Swans av Jung Chang så jag var intresserad av det skälet, och dessutom av det skälet att det inte går att begripa hur fan man tänker när man genomdriver såna ohyggligt korkade och onda grejer som Kina har utsatts för -- jag ville försöka fatta nåt av mekanismerna bakom allt det som hände med en fjärdedel av jordens befolkning. Det är vederhäftigt som bara den men tungt tungt tungt. Jag skulle aldrig sträckläsa den här boken, jag tar ett kapitel emellanåt när jag orkar med det. Kul är det inte, men såklart intressant.

Val McD har jag ju till och med översatt en titel av och hon är läsvärd. Hon har en ljus sida och en mycket mörk. Den ljusa representeras av de dära Kate Branniganböckerna, som är rätt trevliga. Men de mörka är betydligt mer spännande, även om de innehåller grymheter som ibland tangerar det omotiverade. Inget mysrys alltså.

7:07 em  
Blogger Petra said...

Vilda svanar var ju fantastisk!

Det är kanske så man göra med Mao-boken. Ta ett kapitel emellanåt.

12:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser