måndag, oktober 08, 2007

Att föda av Gudrun Abascal

Jag plöjer förlossnings- och gravidlitteratur nu så framöver blir det en del såna recensioner i bloggen. Det är bara åtta veckor kvar nu och på onsdag går jag in i vecka 34. Magen växer så den knakar. Nedräkningen har börjat.... Först ut bland förlossningsböckerna är boken Att föda av Gudrun Abascal.

Gudrun Abascal är chefbarnmorska vid BB Stockholm och har 35 års erfarenhet av att förlossningar. Hon räknas lite som en guru i sammanhanget och hennes bok Att föda kom ut första gången år 2000 och har sen dess kommit ut i tre-fyra uppdaterade upplagor.

Boken beskriver på ett ganska avdramatiserande sätt förlossningens alla skeden och varvas med berättelser från mammors och pappors egna upplevelser.

Gudrun Abascal ger råd och tips utan några som helst pekpinnar om vad som är rätt och fel. Tvärtom är hon mycket tydlig på att det inte finns några rätt och fel eller graderingar av smärtor utan varje förlossning är unik.

Jag gillade boken skarpt. När man inte har en aning om hur det ska gå till att klämma ut en 3,5-kilos klump är det lätt att känna sig maktlös. När barnmorskor och förlossningspersonal dessutom ber en beskriva hur man själv vill ha det på förlossningen är det lätt att känna sig förvirrad. Vad då vill ha? Såklart jag vill att ungen ska komma ut på en kvart och det ska bara göra pyttelite ont.

Att föda är konkret och handfast och ger en många bra idéer och uppslag och känner mig lite styrkt och fylld med kunskap som gör att jag själv kan komma med förslag på hur jag skulle vilja ha det, sen hur det blir är en annan femma!

Gudrun Abascals råd och tips känns relevanta och meningsfulla och man känner sig lätt peppad efter att ha läst boken. Det här med förlossning ska nog inte vara så krångligt ändå. Eller?

Etiketter: ,

7 Comments:

Blogger Lena said...

Jag tror jag "förläste" mig på förlossningsböcker... men ska man läsa någon så är faktiskt denna att rekommendera! Och hur det sen blir på förlossningen liknar ingenting man tänkt sig överhuvudtaget så egentligen behöver man inte läsa nåt :) men det är bra att känna till alla stadier och vad som kan hända tycker i alla fall jag så här i efterhand. Lycka till!

3:08 em  
Anonymous Anonym said...

Varmt lycka till!

6:33 em  
Blogger hanna said...

Jag tror verkligen på att läsa såna här böcker. Att se på sin förlossning med styrka och bra självkänsla är asviktigt. Men även att veta att mycket kan hända när man väl är där. Jag hejjar på dig Petra! :D

9:19 em  
Blogger smultron said...

Jag läste en bok när jag väntade första barnet, sedan försökte jag bara fokusera på att ha en positiv och förväntansfull känsla inför vad som skulle ske och ändå samtidigt förhålla mig öppen inför alla tänkbara scenarion.

Det är det största jag upplevt. Lycka till!

1:21 em  
Anonymous Anonym said...

Det är verkligen en toppenbok! Jag läste den när jag väntade mitt första barn. I efterhand hade jag nog önskat att jag läst Kejsarsnittsboken oxå, eftersom det hela avslutades med ett akut snitt och Abascal skriver inte SÅ ingående om snitt väl? Däremot läste jag båda böckerna när jag väntade mitt andra barn, som föddes vaginalt. Så att förbereda sig på alternativa förlossningssätt - det är mitt tips! Att föda barn ÄR häftigt - oavsett metod :)

3:39 em  
Anonymous Anonym said...

Visst, en bra och handfast bok. Men jag rekommenderar att INTE lämna något personligt brev till barnmorskan. Jag hade ingen tanke på att göra det förrän jag läste Gudrun Abascals bok...i backspegeln, när allt gick snett...så inser jag att mitt brev var något som vändes emot mig. Förlossningskliniken menade att de hade skött sig perfekt. Var det inte mitt barn det var fel på så var det mig. Och mitt brev tolkade de som de ville. Lycka till!

11:33 fm  
Blogger Petra said...

dale: tråkigt att höra!
Själv hann jag aldrig skriva något förlossningsbrev!

9:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser