söndag, maj 06, 2007

Om du bara skulle rekommendera en enda chic lit-roman vilken skulle du då välja?

Den delikata frågan hamnade på mitt bord igår. Eller i min mail. Frågan landade först här, i ett ett och ett halvt år gammalt blogginlägg om chic lit-romaner!

En svår fråga som kräver funderingar och genomtänkthet. Här har man möjlighet att kanske vända en människas bristande intresse och fånga in denne i en genré som denne hittills helt har ratat!

Om man ska gå efter den där gamla tio-i-topp-listan (som jag reviderat vid det här laget) så borde Helen Fieldings Olivia Joules fria fantasier vara ett självklart tips men jag tror att Fielding ändå är för snäv för att fånga någon in i genrén sådär.

Då är Marian Keyes ett bättre val. Jag skulle nog faktiskt välja Vattenmelonen eller Sushi för nybörjare som val. Kanske vad som helst av Keyes faktiskt.

Hennes lediga språk, underfundighet och förmågan att vara rolig och lättsam om svåra ämnen utan att bli ytlig är unik för genrén.

Vad tycker du? Vilken är den bästa chic-lit-romanen som skrivits?

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag får nog hålla med dig och säger också Vattenmelonen

7:29 em  
Blogger Christian said...

Känner mig lite bortgjord för att jag inte kollade datumen på inlägget! Men det får jag väl leva med. :-) (Och det finns ju ingen bäst-före-märkning på böcker.)

OK, Marian Keyes it is. Kan förhoppningsvis få tag på någon Keyes imorgon på bokhora.se:s bokbytarkväll.

Tack för tipset!

8:37 em  
Blogger Fröken Nina said...

Ja Marian Keyes är en höjdare. Annars gillar jag Jane Green också. Lite lagom lättsmält sådär.

11:05 em  
Blogger TeachMom said...

Håller med. Allt av Marian Keyes, men det är nog en bra idé att läsa från början. "Vattenmelonen" är nog bäst. Tror jag. "Jemina J" av Jane Green är också bra. Det finns så mycket!

9:37 fm  
Blogger Petra said...

Just det! Jemima J hade jag glömt. Heter Min smala lycka på svenska och är helt fantastiskt!!

3:30 em  
Blogger Eva-L said...

Jag tycker att Fiona Walkers Kiss Chase är bäst.
Det var den första chic lit-romanen jag läste tror jag och den är fantastiskt! Men den finns tyvärr inte på svenska.

4:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser