onsdag, maj 02, 2007

Pip-Larssons

Edith Unnerstads böcker om familjen Pip-Larsson var såna där barnböcker som jag älskade som barn och läste flera flera gånger. Den handlar om familjen Larsson som uppfinner en ny sorts kastrull som piper när maten är klar och som tar två brygghästar och en vagn och alla sina sju barn och drar ut på Sverige-turné för att sälja kastruller.

De fyra döttrarna i familjen är alla döpta efter Shakespeare-karaktärer. Mamma och Pappa Pip-Larsson kunde nämligen inte enas om namn så de bestämde att mamman fick döpa alla döttrarna som sålunda heter Desdemona, Miranda, Rosalinda och Ofelia. Sönerna heter svenskklingande Lars, Knut och Patrik.

Boken skrevs redan 1949 och filmatiserades året därpå för att sen moderniseras i en tv-serie 1998 som nu har nypremiär på söndag i ettan 19.00. Missa inte!

Etiketter:

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Schysst blogg!

10:05 fm  
Blogger AnnCharlott said...

Oh ja, jag minns pip-Larssons från när jag var liten. Just precis en sån familj ville jag ha.

11:03 fm  
Blogger Fröken Nina said...

Åh! Jag fullkomligen älskade att läsa de här böckerna hos mormor och morfar när jag var liten! Tack!

7:03 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för påminnelsen! Jag tittade på serien -98 och den här gången ska jag titta på den tillsammans med mina barn :)

3:19 em  
Blogger Sara said...

Åh Kastrullresan! Det var en av de första böckerna jag läste när jag precis kommit igång med "flytande läsning". Härliga minnen :)

7:05 em  
Blogger Petra said...

Åh vad många pip-larssonfans vi var här!

Vi bänkar oss på söndag!

1:43 em  
Blogger Bokmoster said...

Ännu ett pip-larssonsfan här! Fast jag hade lite svårt för serien, hade fortfarande bilderna från boken kvar i huvudet. Efter alla dessa år.

9:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Jag såg att du gillar Edith Unnerstads barnböcker. Det har kommit en ny bok av henne nu. Den heter Bara Sara och finns på Bokus.se eller från Kompis Förlag på www.c-cap.se.
/Lasse

11:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser