torsdag, maj 03, 2007

Gravar i London

Den lilla behändiga boken London Cemeteries är ett måste för alla gravespotters som besöker London. Det är en komplett guide över Londons alla kyrkogårdar och man får veta var storheter som Enid Blyton, Sigmund Freud och Charles Darwin ligger begravda.

Gravespotting är ett för mig och min man ett ganska stort intresse som vi inte alltid hinner med att utforska så ofta som vi skulle vilja men vi har besökt Highgate Cemetery i London och sett bland annat Karl Marx grav. Nästa resa dit blir det betydligt fler gravar besökta.

Kolla även in andra kyrkogårdar vi besökt.

Tack Vivi för födelsedagspresenten!

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Bokidioten said...

Ville bara tipsa om en underbar kyrkogård. Nästa gång när du kommer till Rom, uppsök protestatiska kyrkgården. Keats ligger där, även Shelley om jag inte minns del. Ett av Göthes barn har en stor gravvård. Ett flertal svenskar ligger där bla en Carl Bildt. Gramscis grav finns där också. Detta är en fascinerande kyrkpgård. När jag var där sist sålde de en gammal, gammal tunn guide över kyrkogården på svenska.

8:59 em  
Blogger Petra said...

Mycket bra tips! Ska givetvis kollas upp om och när jag hamnar i Rom!

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Bra boktips med många spännande platser!
Highgate-kyrkogården är en fantastisk plats, speciellt den delen dit man bara kan komma på guidade turer av några äldre damer. Värt vartenda steg faktiskt.
I somras, när jag besökte London, tog jag tåget från Waterloo-stationen och till Brookwood-kyrkogården i sydväst. En spännande plats med en svensk avdelning, ursprungligen flyttat från den gamla svenska kyrkan i East End, Ulrika Eleonora, riven på 1910-talet. Mest berömda grav där nu, rent historiskt sett, är Daniel Solanders, Linnélärjungen som också var med kapten Cook på hans upptäcktsresor till Australien!
En bra blogg förresten!

8:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser