måndag, april 23, 2007

Världsbokdagen

Idag firar vi världsbokdagen genom att käka carbonara, yoga lite och jobba över! Dessutom har jag (och kära maken) varit rökfri idag i ett år! Bra va?

Unesco instiftade Världsbokdagen för tolv år sen för att fira böcker och författare och värna om läsning och upphovsrätt.

Bokbranschen gör inget särskilt för att fira rapporterar Svensk Bokhandel.

Riksdagsledamoten Cecilia Wikström (fp) uppmanar svenska regeringen att ge hotade författare asyl.

Kulturhuset uppmärksammar man Världsbokdagen genom att fokusera på Science Fiction. Mellan 18.00 och 20.00 blir det bokförsäljning, förfriskningar och mingel med Maths Claesson från SF-bokhandeln och Ahrivd Engholm som är SF-novellförfattare. Läs mer här.

Bokus firar med fraktfritt! Passa på att beställa idag.

Jag borde skriva recensioner till sju böcker. Kunde ju varit en bra dag men jag kanske betar av några i helgen istället. Man är ju fyra dagar ledig gubevars!

Det konstiga är att en helt annan World book day firades den 1 mars i år. Den påstås också vara instiftad av Unesco.
Fast Unesco själva firar World book day and Copyright day idag.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Studiomannen said...

Grattis till det rökfria jubiléet! Själv borde jag nog bli av med mitt nikotinbegär själv (är snusare sedan förmodligen alltför länge).

Må väl!

9:59 em  
Blogger Petra said...

Tack!!

10:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser