onsdag, mars 28, 2007

Fem pockettips

LindaK ber om kräver pockettips nu så jag får väl skynda till undsättning! Så här kommer fem tips på pocketböcker som finns i butik nu.

1. I en klass för sig - Curtis Sittenfeld
Utsedd till årets bästa bok förra året (av mig). En självklarhet om man inte redan läst den. Curtis lyckas beskriva tonårstiden så där äckligt perfekt och hon väljer att göra det i en politisk laddad miljö. På en internatskola för snuskigt rika barn, där bokens berättarjag Lee och ett gäng andra får vistas på nåder och tack vara finfina stipendium de ska vara tacksamma för. Boken berättas genom den vuxna Lee som kan analysera och reflektera kring tonårstiden med distans. I like.

2. Röda vita rosen - Marianne Glodeck.
Läs denna lilla pärla nu. Om tiden mellan 20 och 25. Det är fylla, kärlek, attraktion, avundsjuka, respekt, tävling och allt utspelar sig en midsommarnatt i den svenska skärgården. Välskrivet, skrämmande och jättebra.

3. Brick Lane - Monica Ali
Om en indisk flicka som blir bortgift och hamnar i de indiska kvarteren i London. Om längtan hem, om att aldrig rota sig, om att ständigt vänta på något som aldrig kommer. 2005 års bästa bok enligt undertecknad!


4. Olivia Joules fria fantasier - Helene Fielding
Bridget släng dig i väggen! Olivia är girlpower och inget mjäkande hemma med bantning och ältande efter Mr Darcy. Olivia räds ingenting, kastar sig handlöst ut på äventyr och har superbra levnadsregler. En favorit!

5. Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari
Familjen Irandoust har lämnat Iran för att börja om i Sverige. Mamma Panthea och Pappa Amir kommer ambitiösa och förväntansfulla hit för att bara slås ner av arbetsförmedlingens "jag förstår inte vad det står i dina papper, kan du bevisa att du är kärnfysiker". Välskrivet och roligt om de nya svenskarna. Omslaget har dessutom vunnit pris som snyggaste omslag på Pocketgalan förra måndagen.



Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Linda K said...

du är ju en ängel! tack snälla :D

2:30 em  
Blogger Fröken Nina said...

Jag har bara läst Brick Lane och Kalla det vad fan du vill. Tyckte förstnämnda var helt OK och sistnämnda bara älskade jag!! Ska spana in de andra tre tipsen!

4:24 em  
Blogger Linda K said...

jag tror jag tar Röda vita rosen!

7:42 fm  
Blogger Petra said...

Fröken Nina: Gör det! Har ni inte läst Prep än så gör det!

Linda: Det gör du rätt i. Ta Prep också! :)

10:59 fm  
Blogger Fröken Nina said...

Jag har faktiskt funderat på att beställa Prep nästa gång jag beställer från AdLibris! Får lita på ditt ord :)

4:15 em  
Blogger Brian said...

Tack för tipsen. Klickade precis in till dig för att just få ett par bra boktips. Nr. 1 och 2 låter mycket intressanta.

1:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser