lördag, oktober 07, 2006

Bryssel, Tintin, choklad och konferens

Några dagar innan min Bryssel-resa frågade jag runt lite efter saker man absolut inte får missa när man är i Bryssel. Svaren jag fick var ganska få och rätt nedslående.

- Åk till Amsterdam istället!
- Bryssel är utråkigt. Bara trista EU-byggnader.



Jag hade då inte så höga förväntningar men blev rejält överraskad. Efter tre dagar där så gillar nu mera Bryssel jättemycket. Av dessa tre dagar tillbringades nittio procent av tiden på vårt konferenshotell, instängd i en konferenslokal men lite tid att rusa runt på stan fick vi ändå.



En av de saker som inte hanns med var att gå hela seriepromenaden som finns utmarkerad på nästan alla Bryssel-kartor. På ett 20-30-tal husväggar finns rejäla väggmålningar och jättesnygga konstverk med scener ur olika serier. Några hann vi se när vi gjorde en del nattliga långpromenader på väg hem från någon av de hundratals krogar som finns. All mat var förresten strålande. Bryssels rykte som gourmet-stad är helt sant.



Arkitekturen i Bryssel är fascinerande. Blandat med gamla hus från 1800-talet står moderna stål- och glaskomplex jämte fula komplex från 60-talet. Ibland kunde man se fem-sex stilar bara på samma kvarter. En salig blandning. Den gamla delen med Grande Place och restauranggatorna är jättemysig. Missa inte.



Sista dagen hade vi några extra timmar på stan innan planet skulle flyga hem på kvällen. Vi var ett gäng som direkt drog iväg till seriemuseum, eller till Centre Belge de la Bande Dessinée som det heter på franska. Själv vill man inte kalla sig inte för museum utan för kulturcenter.





Där kan man se och hälsa på alla klassika belgiska seriefigurer, Tintin, Lucky Luke, Smurfarna, Asterix & Obelix, Gaston, Spirou och hundratals andra som man aldrig hört talas om... Redan i entrén hälsar astro-Tintin på.



Eftersom Tintin är den mest kände, är det också mest Tintin man
får se. Här är ett schema över när olika Tintin-figurer dyker upp i böckerna.





Vi lärde oss att Tintin också var en serietidning med blandade serier. På 80-talet såg den ut så här.



Även mindre kända belgiska serier finns representerade. Till exempel Bimbo och Jerry Spring.



När vi kom till Smurfavdelningen blev jag alldeles nostalgisk. Min favorit var den med den spegelvända smurfen.






Vi avslutade med ett glas vin på Grand Place, det fina torget med chokladbutiker och fina uteserveringar mitt i Bryssels citykärna, innan det var dags att dra hemmåt igen.

Vad handlade jag då? Jo, det blev en Tintin-tröja till maken och en Tintin-almanacka till mig själv. Och så choklad i mängder förstås. Jag åker gärna tillbaka till Bryssel.

4 Comments:

Blogger Studiomannen said...

Fina bilder! Jag undrar vad jag ska göra när vi åker till Grönland. Jag får vara bärare och uppassare.

10:15 fm  
Anonymous Anonym said...

jag gillar verkligen bryssel!! kände inte till seriepromenaden så nu har jag ytterligare en ursäkt förutom musslorna & späcket (o det fantastiska konstmuseumet,) att snart åka tillbaka igen. dvs tack för tipset!

7:22 em  
Blogger jkl said...

Åk till Antwerpen istället sa jag. Hur som haver, skönt att höra att du hade det bra!

9:18 em  
Blogger Linda K said...

tintin - min hjälte! :D

7:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser