torsdag, juni 29, 2006

Ja, se Lotta!

Allas vår kära Lotta är fortfarande omåttligt populär. Böcker som min mamma och mina mostrar läste hittade jag i en kartong i en garderob hemma hos mormor och morfar när jag var runt sju, åtta år. Böckerna var Fara på taket, Lotta! och Skriv upp det Lotta! Då förstod jag inte så mycket utan tröttnade ganska snabbt. Förmodligen var jag på tok för liten för bara några år senare läste jag dem med stor behållning och har med åren också köpt på mig ett bra gäng själv som ligger nere i källaren.

Tydligen är de ganska svåråtkomliga och säljs för dyra pengar på Tradera. Ett ex av Liselott, Lottas dotter går för 700-800 kronor men dom flesta har mer överkomliga priser.

Mias Lotta-sidor är fortfarande några av de bästa boksidorna på nätet. Späckade med information och kuriosa och bra fakta och uppslagsmöjligheter. Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren har också fina sidor och i slutet av augusti anordnas en stor Lotta-träff i Norrköping, staden där Lotta-böckerna utspelar sig. Jag är lite sugen på att vara med faktiskt. Dels för Norrköping är min uppväxtstad och för att jag alltid, alltid känt på mig att det var där böckerna utspelade sig även om jag inte fått det bekräftat förräns typ nu.

5 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

Du milde - inte hade jag en aaaning om att gamla Lotta är en liten guldgruva! Måste leta om jag har några kvar!

7:04 em  
Anonymous Anonym said...

Vilket sammanträffande! Just idag köpte jag två stycken till min dotter på torget i Simrishamn för två kronor styck!

12:59 fm  
Blogger Bloggblad said...

Jag läste alla Lotta-böckerna. Älskade dem. Men har inte vågat läsa dem igen som vuxen, är rädd för att bli besviken.
Men inte visste jag att de är så mycket värda... undrar just om det ligger nån kvar på vinden...

9:17 em  
Anonymous Anonym said...

Hm, TJUGO kronor var det!

11:15 fm  
Blogger Petra said...

Jag har massor av Lotta-böcker i källaren! Kanske sitter vi alla på en guldgruva!

2:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser