onsdag, juni 28, 2006

Blondes have more fun....

Aftonbladet har en serie om blondiner just nu. Där försöker man gå på djupet vad gäller den svenska blondinen. Varför opererar dom om sina kroppar? Är dom egentligen korkade? Aftonbladets reporter klär ut sig till blondin och tar ett varv på stan och kan gå i god för att blondinen med stora bröst får mer uppmärksamhet, mer gratisdrinkar, mer blickar och mer leenden än vad andra tjejer får. Nähä?

Några av blondinerna har skrivit böcker också. Fast inte själva såklart. Det är alltid någon annan som skrivit. Ingrid Carlberg skrev Carolina Gynnings Ego girl, Daniel Nyhlen skrev Linda Rosings Den nakna sanningen, Neil Strauss skrev Jenna Jamesons Att älska som en porrstjärna : en sedelärande berättelse och Joyce Carol Oates skrev storsäljaren Blonde om Marilyn Monroe.

Tom Alandh hjälpte Monica Zetterlund med Hågkomster ur ett dåligt minne medan Magdalena Graaf skrev faktiskt Det ska bli mig ett sant nöje att döda dig alldeles själv.

Visst fashinerar dom. Joanna Pitman tar i Blondiner : makt och myt genom tiderna upp frågan om vad som fashinerar oss så med blondinen på ett kanske lite mer nyanserat sätt än Aftonbladet.

Men varför måste alla dessa blondiner vara nakna eller halvnakna på omslagen? Är de rädda att inte sälja annars? Var inte självbiografin ett sätt att få upprättelse?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag skulle bara bli trött om det var upprättelse i form av nu-ska-jag-minsann-sitta-här-i-kärring-blus-och-visa-mitt-rätt-jag.
MÅSTE köpa Rosings bok nu!

1:42 em  
Blogger Petra said...

Gör det! Så lånar jag den av dig sen! :)

2:31 em  
Blogger Klimakteriehäxan said...

Har noll koll på AB:s blondiner - men visst har du lästr Blonde?

7:05 em  
Blogger Petra said...

Jag började på Blonde för flera år sen men orkade inte läsa klart den! :)

7:12 em  
Anonymous Anonym said...

..........de är väl nakna/halvnakna för att sälja på myten, som jag tycker är rätt rasistisk.

och, zvammel, kärringar kommer i alla hårfärger! :-)

7:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser