tisdag, maj 09, 2006

Kartor

Jag var för första gången inne i Kartbutiken på Kungsgatan på väg hem från jobbet igår. Uppdraget var att införskaffa en karta över vårt närområde men se det gick inget vidare. Tydligen är vår stadsdel alldeles för liten (bara 14 000 invånare) för att trycka kartor över så det fick bli en större variant över hela kommunen.

Men vilken affär!
Ganska stor och så hylla upp och hylla ner med bara kartor. Kartor över svenska kommuner, landskap, län, cykelkartor, bilkartor, sjökartor, friluftskartor, skogskartor, stadskartor, turkartor, jordglobar, stjärnkartor, sjökort, väggkartor och massa olika atlasar (en atlas, flera atlasar, atlaser?) Jag blev alldeles sprallig av alla olika kartor.

Jag älskar att detaljstudera kartor, drömma mig bort. Det finns en tillfredställelse i att studera en karta i förväg och sen åka eller gå sträckan och upptäcka att man är rätt på en gång. Här hemma brukar jag kolla på Gula sidornas kartor, memorera vägen och sen kör jag i princip alltid rätt på första försöket. När vi var ute och kollade på hus förra våren och hösten var det oerhört praktiskt att jag hade några husvisningar i bakhuvudet när vi var ute och körde.

I Buenos Aires höll dom på att bli tokiga på mig eftersom jag dessutom lärde mig vad alla gator hette och efter några dagar lätt och enkelt pilade runt och hittade egna genvägar och strapatser men ändå landade rätt. Jag lärde mig gatorna snabbare på två veckor än min svåger som bott där i sex månader. Jag har extremt gott lokalsinne (och det har jag sagt så många gånger att jag förmodligen kommer få äta upp det en vacker dag då jag är riktigt vilse).

När jag var liten fanns en bok med tecknade, påhittade kartor som jag älskade att bläddra och titta i. Jag har ingen aning om vad den hette men det var både stadskartor och landskapskartor. Någon som vet?
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser