måndag, maj 08, 2006

Deckarfokus: Thomas Kanger

Sent omsider kom ett svar till Deckarfokus från Thomas Kanger.

Thomas är från början journalist med en bakgrund på program som Kalla fakta och Dokument inifrån men de senaste åren har mest ägnats åt bokskrivandet. 1987 skrev han en uppmärksammad bok om Olof Palmes mord och i början av 2000-talet började han skriva deckare. Hans hjältinna heter Elina Wiik och är en ensamvarg. Som kvinna på en mansdominerad arbetsplats måste hon ha skinn på näsan och det har hon i överflöd. Hon räds inte att gå bakom chefens rygg om det krävs för fallet. Thomas Kangers böcker om Elina Wiik utspelar sig i Västerås med omnejd.

Thomas Kangers böcker:
Ockupanterna, 2006
Söndagsmannen, 2004
Den döda vinkeln, 2003
Sjung som en fågel, 2002
Första stenen, 2001


Hur kommer det sig att du skriver deckare?

Jag tänkte skriva en reportagebok om ett verkligt kriminalfall, men flera av huvudpersonerna ville inte medverka. Så jag skrev en roman i stället, och uppfann samtidigt Elina Wiik. Sedan fortsatte jag på den banan och med henne som huvudperson.

Varför valde du en kvinnlig hjältinna?
Jag ville inte skriva om en huvudperson som var lika mig själv, och valde därför en kvinna för att minimera risken.

Tror du att valet av kvinnlig hjältinna gör dig friare i ditt sätt att skriva än om du valt en manlig hjälte?

Ja, se ovan.

Hur fick du inspiration till din senaste bok?

Den senaste romanen, Ockupanterna, handlar inte om Elina Wiik. Men den senaste med henne (Söndagsmannen) var till skillnad från de tre första (Första stenen, Sjung som en fågel, och Döda vinkeln)enbart fiktion, den hade ingen verklighetsbakgrund alls. Inspirationen var en idé som jag fick, jag minns inte hur, som jag ville utveckla. Söndagsmannen handlar om hur Elina tar sig an ett nästan 25 år gammalt mord en månad innan det preskriberas. Jag ville ge den sortens fall ett överraskande slut.

Vilka egna förebilder har du själv i ditt skrivande och vilka förebilder har din hjältinna?

Jag har ingen namngiven förebild, men verkar förstås i en tradition av samhälls- och nutidsskildrande kriminalromaner. Förebilden till Elina är flera kvinnor som jag känner.

Läs mer på Thomas Kangers hemsida: www.kanger.se

Mer om kvinnliga deckarhjältinnor hittar du här.

Läs också:
Deckarfokus: Annika Bryn
Deckarfokus: Helena Sigander
Deckarfokus: Aino Trosell
Deckarfokus: Ann-Christin Hensher
Deckarfokus: Helene Tursten
Deckarfokus: Camilla Läckberg
Deckarfokus: Emma Vall
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser