torsdag, maj 04, 2006

Beskow

Bokmoster frågar hur många Elsa Beskow-sagor vi läst och hänvisar till den här sidan där en uppräkning finns. Jag räknar till 15 stycken. Min favorit är Tomtebobarnen och alla böckerna om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin.

Dessa har jag läst:
Sagan om den lilla lilla gumman,1897
Puttes äventyr i blåbärsskogen, 1901
Olles skidfärd, 1907
Tomtebobarnen, 1910
Pelles nya kläder,1912
Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin,1918
Tant Bruns födelsedag,1925
Petter och Lotta på äventyr, 1929
Hattstugan,1930
Solägget, 1932
Sessalätts äventyr,1934
Ocke, Nutta och Pillerill,1939
Duktiga Annika,1941
ABC-resan, 1945
Petters och Lottas Jul, 1947

2 Comments:

Blogger Bokmoster said...

15, inte illa. Jag var tvungen att räkna om mina, tyckte det lät mycket. Men, jo, 20 var det. En del från min egen barndom plus en del som jag läste när mina barn var mindre. Klassiker!

11:52 fm  
Anonymous Anonym said...

12 kom jag upp i. Mina favoriter har alltid varit "Hattstugan" och "Ocke Nutta Och Pillerill".

Det är häftigt med hennes böcker. Viss väcker många andra barndomssaker nostalgiska känslor, men aldrig blir det så överumplande som när man får se en bild av Petter och Lotta eller den vackra rosen ur "Blomsterfesten i Täppan". Det är så läckert. När jag gick in på den där sidan som du länkade till ville jag bara tapetsera ett helt rum med bilder hur böckerna, så läckert kändes det.

9:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser