söndag, februari 12, 2006

Vengeance: The True Story of an Israeli Counter-Terrorist Team eller Munich 1972

Steven Spielbergs film Munich baserar sig på boken Vengeance: The True Story of an Israeli Counter-Terrorist Team. Vi såg den igår och idag känns det helt tomt.

Det var inte alls vad jag hade väntat mig och jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka om den. Under hela tiden vi såg den tyckte vi den var ganska långtråkig och ospännande. Väldigt lång dessutom.

Traditionellt i den här typen av filmer så finns det en svart och en vit sida. En god och en ond. Som åskådare förstår man vilken sida det är läge att hålla på, den goda såklar. Man fattar sympatier och så hänger man med på en resa där man gläds, räds och våndas med sin hjälte eller hjältinna.

Spielberg vaggar oss in, med de klassiska medlen, att tro att israelerna är de goda. Vi räds med hjälten till en början. Vi symptasierar med honom men efter ett tag känner man sig lurad? De är inte alls goda! Varför sitter jag och hejjar på det här? Vad rättfärdigar deras beteende? Skickligt, Spielberg!

Filmen är ändå rätt tråkig. Vill man ha actionunderhållning och en spännande trhiller är det här inte rätt film. Vill man se en historisk skildring som sitter kvar även dagen efter så se den.

Men en Oscarsnominering? Nej, den fick han bara för att han heter Steven Spielberg.
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser