onsdag, februari 08, 2006

Alla hjärtans böcker

Jag tänkte sammanställa en liten Alla hjärtans-boktips men så såg jag att både Bokus och AdLibris redan gjort det så ni får hålla till godo med deras för tillfället i alla fall.

AdLibris tipsar bland annat om Profeten av Khalil Gibran. Den ligger mig varmt om hjärtat då vår vigselförättare läste en snutt ur den boken på vårt bröllop. Bokus ger några utvalda tips men sen verkar det vara nån sökmotor som genererar träffarna för den tar med allt bara ordet kärlek finns i titeln.

Här är Gibrans text:

Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja.
Låt den hellre bli ett röligt hav mellan era själars stränder.
Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.
Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.
Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam,
liksom strängarna på en luta är ensamma, fastän de vibrerar av samma musik.
Giv era hjärtan, men icke i varandras förvar, ty endast Livets hand kan rymma era hjärtan.
Stå vid varandra sida, dock inte alltför nära, ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.

Och eftersom det verkar vara inne att publicera sina bröllopsfoton så ska jag inte vara sämre. Vår bild är lite nyare bara :-)


Alex & Petra - Casablanca 31 december 2004

6 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen said...

Ohhh..... så fint!

Vilket sammanträffade.Boken Profeten fick vi i bröllopsresent!

10:48 em  
Blogger Petra said...

Ja! Vi fick den också sen! Vi gifte oss i smyg och hade bröllopsfesten efteråt!

7:30 fm  
Anonymous Anonym said...

men shit vad snygg du var!!!!! ååå , varför var jag aprikos ;)

8:14 em  
Anonymous Anonym said...

Vilken härlig klänning - och så den där lilla gula blomman i bakgrunden... ni ser så glada ut.

2:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Du är så toksnygg!

9:24 fm  
Anonymous Anonym said...

Och det blir vackrare än så...

Och lyssna till honom när han talar till dig, om än hans ord må ödelägga alla dina drömmar. Och omfamna honom när han kommer till dig, om än svärdet dolt under hans vingar kan skada dig...

Det finns tusen olika översättning, men alla är nästan lika underbara. Och just detta är förmodligen den bok jag läst allra flest gånger genom livet. Fan vad glad jag blir när jag ser dig skriva om den!!

Men om du i rädsla endast söker kärlekens sötma, så gå bort till din tröskplats.
Där du gråter, men inte all din gråt. Och skrattar, men inte allt ditt skratt.

11:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser