fredag, januari 27, 2006

Mozart, filmen och 1700-talsfesten

"Displace one note and there would be diminishment, displace one phrase and the structure would fall." Ur filmen Amadeus

Wolfgang Amadeus Mozart fyller visst 250 år idag. Har tv'n på i bakgrunden och lyssnar lite slött på festkonserten från Salzburg. Jag är ingen jättefan av klassisk musik men Mozart gillar jag. Kanske för att det är väldigt enkelt och lättillgängligt. Vad jag däremot är ett jättefan av är filmen Amadeus om Mozarts liv. Jag tycker den är sagolik! Jag älskar stämningen, dubbelspelet, kläderna, miljöerna, ångesten, kreativiteten, konstnärerna. Jag älskar sättet de har skildrat Salieris karaktär. Filmen är mänsklig. Den har allt. Ångest, passion, kärlek, dubbelspel och kostymer! Jag älskar kostymdramor och jag älskar sättet de har skildrat 1700-talet.

Tyvärr är den dock helt orealistisk säger dom som vet.

För några år sedan var jag på en helt osannolik kick-off med det jobb jag hade. Några dagar innan avfärd blev vi tilldelade olika historiska figurer. Personer som vi skulle läsa på och lära oss så mycket som möjligt om innan vi åkte. Själv fick jag Sophie Piper, syster till Axel von Fersen och en av dom som hängde i kretsarna kring Gustav III på tiden det begav sig.


Jag som Sophie von Piper med Axel von Fersen. Lägg märke till sminket, enligt expertis så användes bara vitt puder och väldigt markerade kinder. Inget smink runt ögonen alls och en dutt läppstift.


Arboga slott

Vi samlades en svintidig morgon på centralstationen. Då visste vi fortfarande inte vart vi var på väg eller vad vi skulle göra. Vi åkte tåg till Arboga och vidare därifrån till ett slott. Väl framme fick vi först en lektion om 1700-talet av en historiker från Historiska museet och sen fick vi lära oss dansa menuett. Då började vi ana vartåt det barkade...


Lektion i menuettens sköna konst.

Sedan fick vi en lektion i 1700-talets seder och bruk av sällskapet Gustafs skål som totalt sågade filmen Amadeus som helt orealitisk och full av uppenbara historiska fel i arkitektur, kostymer etc. Inte helt roligt att höra men jag är inte så jäkla knuslig och dessutom ryktades det om att kostymörer från SVT var på väg in för att ekipera oss till tänderna och jag studsade av glädje då jag älskar kostymfester och maskerader!


Gustafs skål föreläser och sågar filmen Amadeus

Vi blev uppklädda till tänderna i krinoliner och spetsar. Vi pep förtjust över alla de vackra klänningarna och det piffades och fixades och fnissades och kråmades framför speglarna.


Påklädning pågår


Min gigantiska underkjol


Schyssta killar från 1700-talet


Carl Michael Bellman i en fantastisk peruk och outfit

Därefter gick vi i procession in i matsalen där vi bjöds på allehanda läckerheter från 1700-talet. Där avslöjades också våra roller och jag fann mig sitta som Sophie Piper, en adlig 1700-tals dam språkandes med Tobias Sergel, Carl Michael Bellman, Anna Maria Lenngren, Axel von Fersen, Johan Anckarström och kanske inte helt enligt historien var vår uppgift var att planera mordet på Gustav III.


1700-talsmiddag... jag är nästlängst till höger i grönt. Notera den schyssta midjan man får. Notera också vad min bordsherre så realistiskt har i sin hand :-)


...bland kandelabrar och 1700-talsmänniskor!

Efter middagen blev det mingel och dans i balsalen till en stråkkvartett som bland annat släpat dit en spinett. Det kunde inte bli mer realistiskt. Vi dansade menuett halva natten tills korsetterna i klänningarna skar in i kroppen och kjolarna bara blev ett enda åbäke att röra sig i.


Min vackra, vackra klänning som jag faktiskt försökte köpa
loss från Svt Drama men det gick inget vidare...



Mingel!

Citatet ovan från filmen kan nog även sammanfatta denna kväll som kvalar in som en av de roligaste i hela mitt liv. Alla lektioner, föreläsningar, stråkkvartetter och underkjolar gjorde kvällen fulländad!
För övrigt är kvällens Mozart-konsert på ettan väldigt bra!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Me too sucker for Amadeus. Sista scenen med Mozart, med Salieri och dödsmässan - kan man uttrycka kärlek, ångest och smärta vackrare? (Nej det kan man inte.)
Såg den på teatern för ett år sen, kul men inte lika kul.

11:22 em  
Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

Vilken kväll och vilket kul minne du kan bevara! Fin rouge! ;-)

9:43 fm  
Anonymous Anonym said...

..............Vilken underbar kick-off! Önskar Författarförbundet gjorde något liknande för sina författare, men anar att de inte har de ekonomiska resurserna (inte är vi anställda heller)... Kanske om man betalar själv?

11:10 fm  
Anonymous Anonym said...

wow, vilken upplevelse! roligt att läsa om och se bilderna - tack!

4:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser