måndag, november 07, 2005

Grattis Mumin 60 år

I år fyller Mumintrollet 60 år! Gratulerar!

Tove Jansson (1914-2001) skrev den första muminboken redan 1945. Jag gillade aldrig mumin som barn. Jag hade en skiva med Peter Lindblad som sjöng Vem kan trösta knyttet som jag som barn inte vågade lyssna på. Den var otroligt ångestladdad och läskig. Den är fortfarande rätt ångestladdad, både själva sagan och musiken på skivan men helt fantastisk!

Mumintrollen är inte för barn, även om man envisas med att tro det. Jag läste alla böckerna runt tjugo istället med stor behållning. Tove Janssons fantasivärld är helt underbar och böckerna innehåller starka och klockrena beskrivningar om hur det är att bara vara och finnas till i livet. Har ni inte läst dem kan jag varmt rekommendera dem!

Mina favoritfigurer är Tofslan och Vifslan som dyker upp i boken Trollkarlens hatt! De komsla från ett annat landsla och så pratslar de ett annat språksla så ingslen förstårsla vad de sägsla...

Här är alla böckerna i rätt ordning:
- Småtrollen och den stora översvämningen
-
Kometen kommer
- Trollkarlens hatt
-
Muminpappans memoarer
- Farlig midsommar
- Trollvinter
- Det osynliga barnet
- Pappan och havet
- Sent i november


Här är en bra sida om Tove Jansson och Mumintrollen.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med dig om hur fantastiska dessa böcker är. Böckerna är något helt annat än de lättsmälta teckande nästan-disney-filmerna. Fast det kunde ju varit ännu värre, det kunde varit Disney helt av.
Chadie
http://chadie.typepad.com/chadie/

2:39 em  
Blogger Petra said...

Disney! *rys*
Eller de finskproducerade barnprogrammen där skådisar gick utklädda i stora dräkter. Usch! Läs böckerna istället som sagt!

2:52 em  
Anonymous Anonym said...

"Det osynliga barnet" är min favorit. Tove Jansson har också skrivit "Sommarön" som är fantastiskt härlig.

Min favorit är Snusmuriken samt Filifjonkan som trodde på katastrofer (snacka om Feng Shui och befria sig från alla saker - Jansson var ett geni).

10:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser