måndag, oktober 31, 2005

Ordförståelse

På ett forum jag hänger på uppkom diskussion om användning och förståelse av ord kopplat till klassbakgrund och utbildning. Ordet som diskuterades var rabiat och till min stora förvåning var det otroligt blandat. Ett gäng akademiker hävdade att de aldrig hört ordet och att det var högtravande, medans ett annat gäng akademiker använder ordet dagligen. Likadant i arbetarklassgruppen.

Jag blev lite road, jag använder ordet rabiat ganska frekvent i min vokabulär och beslutade mig för att göra ett litet ordförståelsetest. Testet består av 10 ord som jag använder, om inte dagligen så åtminstone varje vecka. Jag är arbetarklass med påbörjade, icke avslutade högre studier.

Ordförståelsetest - klicka här för att göra testet.
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser