fredag, november 25, 2005

Emily Dickinson och Bartleyby.com

På tvåan gick nyss en dokumentär om den amerikanska 1800-tals poeten Emily Dickinson som jag råkade fastna vid. Hon var besatt av döden, sjukligt folkskygg och samtidigt den som haft ett enormt inflytande över 1900-tals poesin. Hon har producerat tusentals dikter, många hittades och publicerades inte förräns efter hennes död och inte förräns långt in på 1900-talet.

The brain is wider than the sky,
For, put them side by side,
The one the other will include
With ease, and you beside.

The brain is deeper than the sea,
For, hold them, blue to blue,
The one the other will absorb,
As sponges, buckets do.

The brain is just the weight of God,
For, lift them, pound for pound,
And they will differ, if they do,
As syllable from sound
.

Vågat och modigt för att vara skriven av en kvinna på 1800-talet. Eller hur?

Bartleby.com kan man ordsöka bland hennes dikter. Hur smart som helst! Det är inte bara Dickinson representerad där utan Molière, Eugene O'Neill, Shakespear, Mark Twain, Charles Darwin och en hel rad andra författares verk är fullständigt sökbara där. Kolla in.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbart program som jag såg fram emot och som inte gjorde mig beskriven. Tänk en späd artonhundratalskvinna, poet, som ger anledning till programtiteln "Loaded gun". Läs henne! Gör det! Dikten Petra pblicerar här ovan är gnistrande begåvad och rakknivsvasst intelligent.

1:12 em  
Blogger carra said...

Tyvärr missade jag det! :( Jag läste Emily Dickinson rätt intensivt ett tag för *host* många år sedan, och var trollbunden. Har en tjock, vacker samlingsutgåva, som bara väntar på att jag ska återvända. Any day now, Emily!

11:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser