söndag, april 18, 2010

Journalister i litteraturen

Eva på En full bokhylla skriver och frågar vad vi tycker om journalister i litteraturen? Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag älskar att läsa om journalister och inte bara de uppenbara i deckarna som Annika Bengtzon, Amanda Rönn eller Mikael Blomkvist utan också Arvid Stjärnblom, August Falk eller varför inte Tin-Tin.

Min personliga favorit är Robin Hudson i Sparkle Hayters böcker. Robin är en eldig rödhårig kvinnlig reporter som jobbar på ett tv-program där inga metoder att avslöja och få fram nyheter är för kontroversiella. Hon wallraffar, filmar med hemlig kamera, klär ut sig och nästlar in sig på alla sätt som går och hamnar ofelbart alltid i knipa.

Två andra favoriter är Helen Fieldings karaktärer. Den mesta kända Bridget Jones som man kanske inte alltid tänker på som journalist men hon jobbar ju faktiskt på en tv-station men också Olivia Joules som finns i den inte lika kända uppföljaren Olivia Joules fria fantasier. Eller varför inte Lotta i Lotta-böckerna? I de senare så får hon jobb på tidning och blir skrivande reporter.

Man borde göra en lista, eller hur? Hjälper ni till? Jag har påbörjat ett googledokument här öppet för alla att redigera eller så ger du förslag i kommentarerna så lägger jag in.

Vill man läsa mer rekommenderar jag varmt Johan Jarlbrinks avhandling i ämnet, Det våras för journalisten.

2 Comments:

Blogger www.evaswedenmark.blogspot.se said...

Elin Wägners Pennskaftet, åh den gillade jag, skriven för så länge sen men med en sådan levande stil...

4:50 em  
Blogger steffanie said...

Jag lyckas inte redigera dokumentet trots att jag är inloggad och allt. Mitt bidrag är iaf Patricia "Paddy" Meehan, reporter på Scottish Daily News, ifrån Denise Minas deckare.

5:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser