fredag, april 16, 2010

Det här med rec-ex...

Hör rykten om att Skatteverket nu ska granska bloggare och se till att det skattas för alla gratisgåvor som skickas ut. Ryktet om dessa gratisgåvor måste jag säga är högst överskattat och jag undrar om alla tidningar, tidskrifter och etermedier tar upp sina recensionsexemplar i sin bokföring?

Jag får en del recensionsexemplar av böcker, det kan jag inte hymla med, men om det uppgår till skattemässiga belopp det vet i tusan. Vi snackar kanske fem - sex böcker per år (jag läser runt 50) och flera av de som skickas till mig spontant har jag använt i utlottningar med mera.

Bra Böcker har mig på en sändlista. Jag får ett par böcker om året av dem - helt oombett. Jag recenserar i den mån boken intresserar mig, annars ger jag bort den eller lottar ut den i bloggen. Jag får ibland också en del utskick via Förlagssystem också, men det är ändå mer sällan. Annars får jag oftast mail först från någon PR-byrå och brukar tacka nej om det inte är en bok som intresserar mig mycket.

Några gånger har jag frågat efter recensionsexemplar hos några förlag och fått nekande svar i två fall, annars har det verkligen bara varit stora famnen. Weyler förlag avböjde eftersom man helt enkelt är för små för att ha råd att ge bort recensionsex till små bloggare som jag. Det andra är Albert Bonnier förlag som konsekvent sagt nej med hänvisning till att de bara har ett antal recensionsex att dela ut, att det inte räcker till bloggare och att man valt att vara restriktiva mot bloggare som inte är seriösa. Vad är en seriös blogg? Går på man antal läsare eller textkvalitet?

Jag pratar med Mattias Boström på Piratförlaget, vars policy är att vilken bokbloggare som helst kan beställa rec-ex direkt från deras sajt. De delar frikostigt och generöst ut böcker till alla som frågar. Varför då?
- Bloggare skriver i princip om allt de beställer, säger Mattias. Av 200 utskickade recex till tidningar skriver 10-20 stycken. Vad ska man då satsa på? Detta gäller självklart inte alla författare, men ofta de författare som behöver bli recenserade för att märkas.

Uppenbarligen tänker Bonniers helt tvärtom. Inför Google Wave Bokcirkelns första bokläsning försökte vi få Bonnier att sponsra med boken vi röstade fram som var Salman Rushdies Förtrollerskan från Florens. Kvinnan jag pratade med i telefon var chockad över att jag ringde och frågade om vi kunde få 15 exemplar av boken. Då valde vi istället bok nummer två i omröstningen, Askungar, som gavs ut av Piratförlaget.

Piratförlaget delade ut 23 stycken exemplar som skickades till wavecirkelns deltagare landet över. Det resulterade i sju recensioner (som jag kan hitta) av deltagarna. Om man jämför det med siffrorna "10-20 recensioner av 200 utskickade rec-ex" genererade wavecirkelns deltagare ganska bra respons till Piratförlaget tycker jag. I wavecirkeln andra och tredje omgång har vi inte gått ut med förfrågningar till förlagen om sponsring av böcker. Den första omgången fick vara ett test, Det finns inget självändamål med att vi ska få gratis böcker. I de två följande omgångarna har alla deltagare köpt sina böcker själva.

Inför påskekrimsutlottningen skickade jag ut tio mail till tio förlag och frågade om de villa skänka en aktuell deckare till ett utlottningsmaraton. Jag hade hoppats få sju positiva svar så jag kunde köra en daglig utlottning under påskveckan men fick enorm respons från alla förlag utom. Bonniers. Alla andra förlag ville vara med och en del till och med med flera böcker.

Ett stort förlag lyckades till och med lova ut en bok som ännu inte är utkommen, men tog sen tillbaka och lovade istället att jag ska få ett exemplar för utlottning när boken väl är släppt. Och appropå utlottningar så är ett annat exempel på generositet Norstedts, som ger alla varsitt ex av Hillevi Wahls bok Hungerflickan för utlottning på bloggar eller hemsidor.

Summa summarum, de allra flesta förlagen är mycket givmilda och pigga på att ge ut både recenionsexemplar och böcker för utlottning. Jag ser också att de vinner mycket på att vara generösa. Nästa steg som vore intressant är att jämföra försäljningsstatistik på de olika böckerna som figurerar runt i bloggarna. För när det pushas från förlagen, så pushas det ju oftast samma bok på flera olika bloggar runt om!

Etiketter:

11 Comments:

Anonymous Maria said...

Mycket intressant läsning. Inte det minsta förvånad över att Mattias/Piratförlaget var mer open-minded och tillmötesgående än andra - han/de brukar vara mycket duktiga på sånt, men lite förvånande att de på Albert Bonniers var SÅ till den mildra grad dinosaurieaktiga. Skulle vara intressant att höra om du har några fler exempel. Nåt mer litet förlag, t.ex. Telegram eller Kabusa och nåt mer stor, t.ex. Norstedts?

Mvh/Maria

9:50 fm  
Anonymous Maria said...

Ursäkta - inte Norstedts, för de skriver du ju om. Men kanske W&W? Vore intressant att höra!

Mvh/Maria

9:52 fm  
Blogger Ann Ljungberg said...

Intressant inlägg. Att beskattas för något som skulle kunna betraktas som obetalt jobb (tidningsrecensenterna får både gratis böcker OCH betalt antar jag...)känns feltänkt. Bokbloggarna blir allt viktigare och jag ser också fram emot att följa försäljningsstatistiken. Vi ger gärna ut recensionsex från ALF bokförlag.

9:52 fm  
Anonymous Gilda Romero said...

Jag jobbar med en rad olika förlag och har alltid haft en rad olika bloggare på mina listor. För mig är de lika viktiga kommunikationskanaler/ambassadörer som all annan media. Bloggare är dessutom ofta mer kreativa och intresserade än sk gammelmedier.

10:11 fm  
Anonymous Karin/Bokcirkel said...

Jag har faktiskt inte mött på några problem, inte ens Bonniers. varför vet jag inte. Har också fått en del böcker til min nätbokcirkel av en del förlag. Kabusa Böcker har jag kontakt med och det fungerar bra, de sponsrade med Rosa Elefanter (efter viss övertalning =) till min nätbokcirkel.
Jag har också skrivit ett liknande inlägg, fast inte om skattefrågan dock http://bokcirkelforalla.wordpress.com/2010/04/01/sommarens-bocker-2010-fran-svensk-bokhandel/

11:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Grymt bra inlägg!

Jag tycker det är intressant att Bonnier har den attityd de har. Av alla förlag jag har kontaktat för recex så är Bonniers det enda som har tackat nej, vilket de motiverade då med att jag inte har tillräckligt många läsare.
När jag för ett tag sen kontaktade Bonnier pocket så fick jag däremot flera recex utan problem - kanske för att en pocket kostar mycket mindre för förlaget?

Det märks ganska tydligt i bokbloggosfären vilka förlag som är generösa med recexen (som Piratförlaget och Ordfront)och vilka som inte är det. Men jag tror att förlagen vinner i längden på att vara genrösa mot bokbloggarna, som jag misstänker står för en ganska stor del av Sveriges samlade bokförsäljning och som tipsar varandra i hög utsträckning.

12:57 em  
Blogger Vixxtoria said...

Jag säger som övriga - tack för fin läsning!

Först, som en kommentar till Ann, så har jag förstått det som så att det är just för att skatteverket räknar det som (obetalt) jobb som man (eventuellt) ska betala skatt för det. Rec-exet skulle så att säga räknas som ersättning för jobbet att läsa boken och att skriva om den (eller kanske rentav endast för jobbet att fota av boken och lägga upp den på bloggen??). Som bokbloggare ska man alltså absolut inte trycka på att man gör ett obetalt jobb, utan håller på med en hobby och ett roligt fritidsintresse...

Vilket leder mig in på något jag undrat i den här frågan: Borde man inte som bokbloggare snarare kunna dra av alla böcker man köper på skatten? Jag har vänner som är hobbymusiker och har viss inkomst av detta, och de får t ex dra av cd-skivor på skatten, eftersom de har hobbyinkomst. Fast då är man ju tillbaks i det där att bokbloggare inte får nån inkomst av sitt bokbloggeri.

Hur som helst är det en intressant debatt och man kan undra hur den slutar. Jämförelsen som Petra gör med tidningsredaktioner som också får en massa GRATIS recensionsex (utan att behöva ringa och mejla och tigga), och som inte betalar skatt för detta är särskilt viktig.

Sen tycker jag att hela frågan om hur förlagen ser på bokbloggare är viktig. Man behöver väl inte nödvändigtvis ge bort rec-ex, men visst borde man vara intresserad av att hålla sig på god kant med sina bästa kunder?

3:11 em  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Jag har också den erfarenheten att mindre förlag är mer open-minded än större. Piratförlaget är det förlag som har den mest genomtänkta strategin gentemot bloggare, tror jag. Där har man förstått vilken genomslagskraft bloggar har börjat få och man ser att det oftast handlar om att bloggare efterfrågar det som man är intresserad av - vilket ger positiv feedback.

Det förlag som gav mig kalla handen då jag en gång frågade efter ett rec.ex, det var Norstedts. Huruvida man har tänkt över sin policy där, det har jag ingen aning om eftersom jag frågade för minst ett år sedan. Bonniers frågade jag ungefär i samma veva och fick nog inte ens ett svar.

Böcker som jag inte har efterfrågat dyker allt oftare upp i brevlådan, och ser det ut att vara en bra bok läser jag den kvickt. Ibland blir dessa icke efterfrågade böcker liggande på grund av tidsbrist, ibland blir de liggande för att jag är skeptisk till innehållet. Böcker som jag frågat efter har ett självskrivet företräde att bli lästa och ombloggade, tycker jag.

När jag har haft tävlingar har alla tillfrågade förlag glatt ställt upp med dels priser, dels att bekosta och administrera utskick - och det tycker jag har varit riktigt roligt och hur bra som helst! Jag har i gengäld varit tydlig med länk till sponsrande förlag och tackat ordentligt.

Kul att du tog upp detta till diskussion!

9:55 em  
Blogger Bokbabbel said...

Bra inlägg och bra att detta tas upp till diskussion!

Jag har i motsats till många andra lyckats knipa till några rec.ex. från Bonniers, däremot är Norstedts och Forum svårare nötter att knäcka. Heja Piratförlaget och Ordfront som är frikostiga med rec.ex. - de torde också se responsen både i inlägg som detta och i den mängd recensioner de genererar!

1:00 em  
Blogger Petra said...

Intressant! Både Norstedts och Forum har varit mycket generösa mot mig!

Undrar vad de har för olika strategier.

1:19 em  
Anonymous Hellre barfota än boklös said...

Blir lite förvånad över att så många inte verkar få böcker från Norstedts. Jag har en mycket bra kontakt med dem och de har skickat i stort sett alla böcker jag har bett om.

2:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser