onsdag, februari 10, 2010

Enkät-dags

Visst var det länge sen vi gjorde en enkät. Hittade den här på Bokhora, hos Lyran, hos En Full Bokhylla, Lilla O och säkert fler.

Som läsare är jag: Snabb. Och har sällan tid att läsa längre stunder. Det blir en kvart på pendeltåget här och där, en halvtimma ibland i badet, eller tio minuter innan jag somnar för kvällen.

Som bloggare är jag: Rutinerad. Får jag skriva så? Jag började skriva dagbok på nätet i april 1997 och sen dess har jag skrivit regelbundet. Då kallades dagboken för reload, efter knappen i Netscape som användes för att ladda om en sida för att se om det kommit något nytt på den (reload page). Nätet var inte så himla utvecklat då. Ibland ansågs man som lite suspekt som skrev om allt och inget. Min dagbok uppmärksammades bland annat i ZTV. Jag ska leta fram och digitalisera den där intervjun någongång för jag tror den är himla rolig.

Eftersom jag bara hade ett begränsat antal läsare och i princip ingen man kände kunde man fläka ut sig och vara hur privat som helst. Ju längre tiden gått desto fler nära och kära hänger här i bloggen, desto mer privat har jag blivit. 2005 övergav jag det privata skrivande och började bokblogga. Då bytte jag till bloggverktyg och arkiverade hela den gamla dagboken.

Genom att koncentrera bloggandet till böcker kan jag vara personlig utan att bli för privat, men jo, jag saknar det gamla skrivandet emellanåt. Det är kanske därför jag bloggar på andra platser också. Om vårt hus på Ett annat hus, om den gamla goda internettiden på internetnostalgi.se, om annan slags kultur på Kulturbloggen, om pendeltågsåkandet på Åååka pendeltåg-bloggen och så mitt senaste projekt Glömda ord!

Senast lästa bok: Senast utlästa bok (jag har blivit usel på att läsa ut böcker på sistone) är Jorden de ärvde av Björn af Kleen. Verkligen jätteintressant om fideikomiss, ett ord jag aldrig hört innan, och dess påverkan på vårt samhälle idag. Och lite intressant inside info om svensk adel.

Senast påbörjade bok: Älskade syster av Joyce Carol Oates som jag igår bloggade om att jag nu lägger ifrån mig. Har även påbörjat Vi har redan sagt hejdå av Daniel Åberg och läst ett kapitel. Väntar på att hans första, Dannyboy, ska bli e-bok då jag vill läsa den först eller att jag hittar den någonstans i vår fullproppade bokhylla.

Senast köpta bok/böcker: Senast inköpta bok är Alice B Toklas Cook Book och Gertrude Steins Alice B Toklas självbiografi.

Favoritdeckarförfattare: Kan inte välja en. Eller måste jag blir det Åsa Nilsonne. Men jag vill gärna nämna även Helene Tursten och Leena Letholainen.

Jag läser allt av: Ovanstående tre deckarförfattare men också Jonas Gardell (fast nu ljuger jag, har inte läst Om Gud och Om Jesus) finns på listan.

Jag läser helst inte (genre/författare): Science fiction och fantasy har jag inte mycket till övers för.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Biografier, kokböcker, populärkultur, inredning, trädgård.

Förutom svenska läser jag gärna: inte alls på något annat språk men engelska funkar.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Jag tror jag ska läsa Douglas Kennedys Lämna världen eller Laureen Weisbergers Diamanter är för evigt.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: Jag ser fram emot en spännande vår med Per Hagmans nya Vänner för livet, Andreas Ekströms Google-koden, Katarina WennstamsAlfahannen och Susanna Alakoskis Håpas du trifs bra i fengelset.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Efter gamla hästböcker från min barndom. Försöker samla ihop alla jag läste då. Saknar fortfarande några av Eva Wikander, Nan Inger och Elisabeth Hjortvid.


Etiketter:

3 Comments:

Blogger Annie - PD said...

Den knycker jag och gör :D

9:18 em  
Anonymous Ika said...

Jag har Nan Ingers Rosettjakten liggandes någonstans - har du den i din samling? Känner nämligen inte att den gör så mycket nytta i just min ägo.

2:24 em  
Blogger Petra said...

Ika! Nej, den har jag faktiskt inte, men den tillhör hennes senaste böcker, från 80-talet. JAg samlar på de tidigare så tack ändå!! :)

12:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser