måndag, februari 22, 2010

Det litterära Stockholm på Gowalla

OBS! Detta inlägg uppdaterades 2010-02-23 eftersom jag fått en del om bakfoten.

Gowalla är en relativt ny positioneringstjänst som främst används av iPhoneanvändare. Genom att iPhonen alltid är uppkopplad mot GPS känner Gowallaapplikationen av var du är och visar det på en karta. På kartan kan du också se vad som finns runt omkring dig i form av spots. Restauranger, affärer, företag eller spots som är hemma hos någon. Alla spots är skapade av andra gowalla-användare och du själv kan också när som helst och var som helst skapa dig en egen spot. Vill du skapa en plats som heter "här träffade jag min käraste" på en viss gatsten i ett visst gathörn så går det bra.

På en spot kan du checka in dig och hitta och lämna ifrån dig saker som du samlar under spelets gång. Jag själv försöker främst samla saker som har med litteratur att göra och hittills har jag fått ihop bookreader, Beatnik poet, boken A crush it, Fieldnotes & books och Stationary. Jag saknar boken Designing web standars.

Häromdagen upptäckte jag också att det finns mer för en boknörd att fördjupa sig i i Gowalla. Magnus Söderberg (Trumper på Twitter) har runt omkring i Stockholm skapat platser som kallas skapat spottar för de platser där Kulturförvaltningen satt upp skyltar som kallas Det litterära Stockholm. Det är platser som omskrivits i skönlitteratur som när Elin Wägner skriver om Norrtullsgatan eller om ett hus på Kungsholmen skildrat av Ulla Isaksson. Slas beskrivning av Götgatsbacken finns där liksom Ivar Lo berättelse om Kungsgatan.

Det kan också vara statyn av Nils Ferlin på Klarabergsgatan eller PC Jersilds Oskarsteatern.

Det verkar finnas ett fyrtiotal hittills och det är fritt fram för vem som helst att lägga till fler. Det finns runt 70-stycken hittills och majoriteten går att läsa om i boken Den nya vägvisaren till Det litterära Stockholm. Här är också en karta.

Själv funderar jag på att utöka samlingen med lägga in lite deckarreferenser i Gowalla. Både Åsa Nilsonne och Liza Marklund rör sig ju på Kungsholmen t ex. Måste bara hitta tiden att ta mig dit!

Nästa gång jag är i Huddinge Centrum ska jag dock försöka komma ihåg att lägga till att Karin Boye bodde där under flera perioder av sitt liv.

Börja med Gowalla du också!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, du får ju den där bedrövliga Twitter-smittan att låta som något roligt! Nåja, jag har ingen iphone, så kan ändå inte vara med. Men som sagt, det där litterära perspektivet låter ju roligt. :)

10:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser