lördag, oktober 10, 2009

Historiska ord

Skräppa, lången, butelj, omma, dryfta, gäcka, mångte, nännas, ohemul, understundom. Vad har alla dessa ord gemensamt? Jo, de är historiska eller utrotningshotade.

Under hela sommaren kunde man hos DN följa en kampanj för att förhindra att de gamla orden försvinner och alla som vill uppmanas därför att adoptera ett ord. Genom att adoptera ett ord förbinder man sig att använda ordet i dagligt, naturligt tal, minst 10 gånger varje år. Jag hade helt missat kampanjen tills nu.

Själv tänker jag adoptera orden smatt och herta ner. Smatt i betydelsen litet utrymme i ett hus som är omöblerbart eller svårhanterligt på annat sätt. Herta ner, som betyder lugna ner dig eller hejda dig.

Det är ord från min barndom som jag använder då och då och jag inte vill ska glömmas bort. Tio gånger per år. Japp. Det fixar jag. Jag är med.

Och så gillar jag Västgöta-Bengtssons Historiska Ordbok som gavs ut förra året. En ordbok som samlar Västgötska ord och uttryck. Det borde göras en rikstäckande också tycker jag.

Fler som bloggat om utrotningshotade ord:
- USABLOGG: Adoptera Svenska ord: grynkorv
- Bodils blogg: Adopterade ord
- Bokmania: Hitta nya ord i våra svenska klassiker
- Språkmakargatan: Adoptera ett ord

Etiketter:

4 Comments:

Blogger svartanova said...

Vad roligt! Den boken bloggade jag också om igår, jag fick den av min pappa då. Kul. Men om kampanjen hade jag inte hör. Jag ska också adoptera ord, ska bara fundera på vilka.

8:34 fm  
Anonymous Ika said...

Inspirerande!

Fast här i Svenskfinland är varken mångte eller nännas ovanliga eller utrotningshotade alls - däremot har vi fått lära oss att betrakta dem som finlandismer (och alltså vara sparsamma med dem utanför de finlandssvenska sammanhangen).
Dryftar gör man hemma hos mina föräldrar när man sorterar spannmål, men eftersom vi använder ett dialektalt uttal av ordet var det först för ett par år sedan som jag insåg att det är samma ord. Herta ner tror jag är samma ord som används i sydösterbottniska uttal, fast utan "ner" och med lite annat uttal.

10:41 fm  
Blogger nillas liv på pinnen said...

Jag adopterar ordspråket:
Man saknar inte kon förrän båset är tomt

Om man nu får adoptera ett helt ordspråk..?
(Jag gör det vilket som.)

8:57 em  
Anonymous Anonym said...

Cheap Handbags
Cheap Designer Handbags
Gucci Handbags
Cartier Handbags
Hermes Handbags
Louis Vuitton Handbags
Thomas Wylde Handbags
Designer Handbags

Discount handbags
Prada Handbags

11:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser