måndag, oktober 05, 2009

Drömmen om transibiriska järnvägen

Att åka tåg är fridfullt och man hinner läsa massor. Att åka transibiriska järnvägen är en gammal dröm för mig. En dröm som delas av många. Fick frågan om böcker som utspelar sig på transibiriska järnvägen för ett tag sen och jag googlar och letar men hittar inte särskilt mycket alls.

Michele Lesbre har skrivit om Anne som åker transibiriska järnvägen för att leta efter sin ungdomskärlek Gyl. Han ska finnas någonstans vid Bajkalsjön där han skapat sig en idealvärld. På resan hinner hon reflektera och träffa en massa människor som tillslut gör själva letandet efter Gyl oviktigt. Boken kom ut i augusti i år och heter Den röda soffan. Boken har fått en del blandad kritik. Vissa hyllar den och andra hatar den.

På samma titeltema, De röda skorna av Kathryn Harrison. En bok med starka kvinnliga förebilder där delar utspelar sig på den transsibiriska järnvägen. Boken handlar om May som får sina fötter krossade, enligt tradition, som liten baby i Shanghai. Hon växer upp och blir bortgift redan som 14-åring men rymmer och via bordeller, transibiriska järnvägen hamnar hon så småningom om i Frankrike. Boken handlar också parallellet om Alice, en västerländsk flicka som korsar Mays vägar senare i boken.

Det finns också en bok från 1972 som heter just Drömmen om transibiriska järnvägen av Bo E Åkermark, men jag hittar just ingen info om den boken.

Men visst måste det finnas fler? Lite deckare om inte annat? Hjälp mig!

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Pockethexan said...

Satte äldste sonen (20) på tåget till Linköping i morse o han tycker att dert är skönare att åka tåg än bila från Sthlm men själv får jag hålla mig till husbilen där jag ligger som bäst med min skadade rygg.

Lite nyfiken om du har läst något av min författarinna som jag har skrivit om idag, det vore kul att få höra vad "vanliga" människor tycker om henne eller om hon bara e en ikon.

Kramis från en bokvänni bloggvärlden!

<;}

2:11 em  
Blogger Anita said...

Spennende tema du skriver om!

9:49 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

3:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser