lördag, oktober 17, 2009

Hej där, Björn Ranelid...

Häromdagen satt Björn Ranelid en hel dag på St Eriksplan och jobbade i en glasbur. Jag fick möjlighet att ställa några frågor till honom om hans arbete.

Björn Ranelid, Varför sitter du i en glasbur på St Eriksplan och jobbar?

Jag fick en fråga från Garbergs reklambyrå och grubblade i några dagar innan jag svarade. Telenor är min operatör till mobiltelefonen. Detsamma gäller för min hustru. Jag finner inte några skäl att tacka nej till en sådan förfrågan. Många författare föredrar eller tvingas av omständigheter att helt hålla sig undan offentligheten, men jag får kanske flest erbjudanden av av alla svenska författare. Jag blev utvald bland alla skribenter i riket.
Jag tog inte ett högt arvode. Det rör sig om en tjugondel av vad Robert Gustafsson skulle begära, men han fick inte frågan.

Var brukar du annars sitta och jobba? Vilket är ditt favorit-skrivarställe?

Jag arbetar dels i mina arbetsrum som är belägen under min lägenhet i Stockholm och dels i sommarhuset i Kivik.

Vad gjorde du innan du blev du författare?

Jag undervisade i filosofi, svenska och religionskunskap på ett gymnasium i tolv år och matematik på grundskolan i ett år. Jag debuterade med romanen "Den överlevande trädgårdsmästaren" den 25 oktober år 1983. I mars 2010 släpps min tjugonionde bok.

Hur många refuseringsbrev fick du innan ett förlag nappade på att ge ut din första roman?

Jag skrev regelbundet i fjorton år innan jag debuterade. Jag skickade mitt första manuskript till Olof Lagercrantz och Lars Ahlin, vilka var för sig rekommenderade det till utgivning. Jag ansåg att jag skrev uselt innan jag debuterade.

Vilken av alla dina romaner är du mest nöjd med?

Det är svårt att säga. Möjligen vill jag framhålla "Synden" som jag fick Augustpriset för eller "Bär ditt barn som den sista droppen vatten".

Du ska vara med i årets På Spåret. Varför tackade du ja? Tror du att författare behöver synas mer i olika lekprogram eller TV?

Jag bad om betänketid i tio dagar innan jag bestämde mig. Jag skall även medverka i programmet "Stjärnorna på slottet". Under året har jag varit med i Skavlan, Cattis och compani, Babben, Fredrik och Filip, i fem lördagar med Ann Lundberg och flera andra program.

Hur marknadsför sig författare bäst i det nya medialandskapet?

Jag marknadsför mig inte alls. Alla erbjudanden kommer till mig och jag är tydligen förtjänt av dem. Du bör fråga alla som ber mig att vara med i olika sammanhang. Jag tackar nej till mycket. I år har jag avstått från fyra stora program i televisionen. I Sverige tycks man vara skamlig, om man är eftertraktad. Jag är förmodligen den mest efterfrågade talaren i Sverige just nu.

Använder du sociala medier som bloggar, twitter, facebook? Varför/varför inte?

Nej, jag jag har ingen blogg. Jag är inte med i Facebook och jag vet ingenting om twitter. Likväl finns det nu falska bloggar i mitt namn och en falsk twitter och en falsk uppgift att jag deltar i Facebook.

Varför tror du att du blir så elakt imiterad hela tiden?

Det handlar om ren ondska, avund och sjuka människor som försöker göra sig lustiga på min bekostnad. Jag tycks vara oerhört intressant för dem. Jag arbetar hårt och är framgångsrik, men de åstadkommer ingenting mer än dumheter och obegåvade lögner.

Om man bortser från dig själv, vem är den nu levande största, svenska skribenten?

Tomas Tranströmer är världens främste poet i dag.

Tack Björn!

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Hjälp!

Fullständigt fantastiskt absurd läsning!

Tack för detta!

4:53 em  
Blogger Pockethexan said...

Wow vilken grej!!!

Hur gick det här till, var du där på plats eller genom bloggen, å jag hade också velat varit me!

Grattis till dig! men var du inte sugen på att pressa honom lite o få fram ny "skvaller fakta" eller bett om att få va me i hans nästa bok bara så där lite i bakgrunden
-"en tjej med Sveriges bästa bokblogg ..." <;D

Kramis från en lite avis Pockethexa

12:02 em  
Anonymous Anonym said...

Presenting you the sexy cheap fashion Christian Louboutin high heel shoes.It has conquered numerous women by its great charming.It is a brand that make all women to be the perfect women.Are you eager to be a perfect woman?Treat yourself with Christian Louboutin shoes.
Cheap Handbags
Cheap Designer Handbags
Gucci Handbags
Cartier Handbags
Hermes Handbags
Louis Vuitton Handbags
Thomas Wylde Handbags
Designer Handbags

Discount handbags
Prada Handbags

11:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser