torsdag, oktober 01, 2009

Böcker som utspelar sig på Södermalm i Stockholm

Jag fick ett mail från en glad norrman som ska besöka Stockholm senare i höst. Han ska bo på Södermalm och har redan plöjt Stieg Larssons millenium-triologi som inspiration och fina miljöbeskrivningar.

Nu efterlyser han fler böcker som utspelar sig på Södermalm.

Min första spontana tanke är Ernst Brunners böcker Kocksgatan och Hornsgatan eller uppenbara Södermalmsmorden av Lars Bill Lundholm. Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström också såklart som beskriver söder på 1800-talete men det måste ju finnas fler lite modernare böcker?

Har ni tips?

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Paperback Lover said...

Klas Östergrens Gentlemen och Gangsters!

11:05 fm  
Blogger www.evaswedenmark.blogspot.se said...

Han kanske inte läser ungdomsböcker? "Var jag 13-14 hade jag slukat Mellan två världar, suttit klistrad på samma kaféer på Söder", skriver Dan Höjer så snällt i Opsis barnkultur om min senaste Johannabok. Boken är som marängviss för kulturintresserade storstadsromantiker, säger han.
Men som sagt, man ska gilla att läsa ungdomsböcker då.

11:53 fm  
Anonymous Carina (Bokbiten) said...

I Stjärnor utan svindel av Louise Boije av Gennäs hängs det en hel del på söder.

12:18 em  
Blogger larsgocke said...

Peter Pohls "Janne, min vän"

5:00 em  
Blogger Petra said...

Tack för alla svar! Visst måste det finnas fler?

Deckare?

Nilsonne och MArklund rör sig på Kungsholmen men visst måste någon mer än Stieg hålla sig på söder?

12:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser