lördag, september 12, 2009

Ont blod av Erik Wijk


Vilken bok! Om du någon gång undrat vad det var som hände i Jugoslavien på nittiotalet ska du läsa den här boken. Jag vill köpa den till alla som någongång sagt till mig att de aldrig förstod vad som hände och därför aldrig engagerade sig.

Det är intressant det där med engagemanget. Vi som förundrats på historielektionerna hur tyskarna lät förintelsen av judarna inträffa. Varför protesterade ingen? Och varför protesterade inte vi när ett folkmord skedde bara några hundra mil ifrån oss. I samma pittoreska småbyar och stränder där vi några år tidigare legat och solat och badat vid den Jugoslaviska kusten.

Och var det egentligen ett folkmord som skedde eller var det medias haussade bild av serberna som blodtörstiga barbarer och hur kunde vi låta Natos bomber falla över en europeisk storstad bara några decennier efter andra världskriget.

Alla dessa frågor ställer Erik Wijk i sin bok och han beger sig på en resa från Ljublana i Slovenien, via Zagreb i Kroatien, till Sarajevo i Bosnien och Belgrad i Serbien, för att avsluta i Skopje i Makedonien. Överallt ställer han samma frågor och granskar och letar efter orsakerna till de blodiga konflikterna. Svaren han finner är inte okontroversiella och går mångt i mycket ifrån den bild som visades i medierna under pågående krig och att andra länder i Europa, som Tyskland, var i allra högsta grad pådrivande i kriget.

Jag tycker boken ger en väldigt bred och bra bild. Parallellt berättar han också historien om sin familj, sin rika farmor och om konflikterna med sin far, fanatikern, och om sin syster som dör alldeles för tidigt i barnsäng.

Boken har ett fantastiskt språk, ja, jag blir nästan kär i språket. Den är otroligt ärlig och gripande. En av de bästa i år. Jag vill köpa den och ge bort till alla jag känner. Mitt enda aber är att den inte är helt aktuell. Den kom redan år 2001 och mycket har hänt på Balkan sen dess.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Jessica (ord och inga visor) said...

Åh, jag älskade också språket i den boken, helt underbart! Minns att min enda invändning var att han var så extremt politiskt vinklad att det hela i mina ögon mer liknade politik än litteratur. Förutom det var den verkligen läsvärd. Har du läst hans nyare bok (allt vi här drömma om)? inte jag, ännu.

7:52 fm  
Blogger Bokbrunetten said...

Ja, vad var det egentligen som hände? Att få veta något om det känns som den enda anledning jag behöver för att läsa boken.

6:59 em  
Blogger Petra said...

Inte läst något mer av honom. Borde verkligen.

4:10 em  
Anonymous Anna said...

Den ska jag be mamma köpa med sig till mig när hon kommer över i oktober, låter superintressant och jag behöver verkligen utbilda mig om just den biten i modern historia!!

9:56 em  
Anonymous Carina (Bokbiten) said...

Jag gillade också boken men håller med Jessica om att den var lite väl politisk för att bli riktigt bra. Jag har precis börjat på hans pappa-bok och har mycket höga förväntningar på den.

En annan bok på Jugoslavien-temat som jag verkligen kan rekommendera är Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianovíc. Mycket bra!

11:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser