lördag, juli 11, 2009

Sjö-tankar på lördagsmorgonen...

Läser igenom mina gamla inlägg och upptäcker att jag skrivit "en uppsjö att". Vad betyder det?
En uppsjö? Är det en sjö som ligger lite mera uppåt och förväntas innehålla mer än en vanlig sjö? Varför skriver man inte bara "en sjö att ösa ur" istället för en "uppsjö att ösa ur"?

En googling ger svaret sökningen "en sjö att" får 537 träffar, och sökningen "en uppsjö att" får 533 träffar. Ingen skillnad. Ordet uppsjö får 162 000 träffar.

Men vad kommer ordet ifrån? Lotten? Helena? Molle? Var är ni språkvetare när man behöver er?

Etiketter:

6 Comments:

Blogger Anders said...

Säger man verkligen "en uppsjö att ösa ur"?

Jag trodde att man sade "en uppsjö av (någonting)" när detta någonting finns i överflöd.

/Anders

10:20 fm  
Blogger www.evaswedenmark.blogspot.se said...

Uppsjö var högvatten, då havsvattnet kom inströmmande - det fanns en motsats: nedsjö då vattnet går ut mot havet... Från 1800talet är det mest lika med överflöd och en stor och oordnad mängd, läser jag för jag blev lika nyfiken som du!

10:57 fm  
Blogger Översättarhelena said...

Just det, exakt det lyckades jag också få fram! Men jag hade verkligen ingen aning förut och hade inte ens funderat på det ...

2:57 em  
Anonymous Linds said...

En uppsjö är som en valk ungefär. Det blir lite förmycket av något som blir som en upphöjning på en annars rak sträcka.

11:38 em  
Blogger Petra said...

Aha. Det kunde man ju ha tänkt ut själv.

Tack tack alla!

9:45 em  
Blogger Lotten Bergman said...

Förlåt att jag är sen -- jag kan bara hålla med om ordförklaringen!

10:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser