måndag, juli 20, 2009

Bästa deckarförfattaren.

Bästa deckaren ska utses. Igen.

Deckarklubben Cosy Crime (Kalla Kulor förlag) utsåg, genom stor omröstning, Sveriges bästa deckarförfattare i slutet av juni. Alla fick nominera och sen rösta och vann gjorde deckarduon Sjöwall & Wahlöö strax före tvåorna Roslund & Hellström.

- ”Fantastiskt rolig, speciellt med tanke på de senaste årens formliga flod av nya deckare. Det är roligt att känna att det fortfarande finns människor som läser våra böcker. Jag är mycket hedrad, kommenterar Maj Sjöwall på Cosy Crimes hemsida.

Nu drar Aftonbladet igång en ny omröstning. På Aftonbladets sida Wendela, kan man nu rösta på tjugo utvalda deckarförfattare och resultatet ska tillkännages inom kort.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Ramona Fransson said...

Hej

Anledningen till att de drar igång igen är för att jag Ramona Fransson blev framröstad på Cosycrime som en av Sveriges bästa deckarförfattare. Det går inte för sig! Hahaha.

Nu är det inte läsare sonm valt ut de som kan nomineras utan "experterna" de som kanske smörjs så gott av förlagen, då är inte jag med.
¨
På det sättet slipper de mig (katten) bland hermelinerina.

7:12 em  
Blogger Petra said...

Hej!
I CosyCrimes omröstning deltog ungefär 800 personer.
I Aftonbladets omröstning röstade ca 10 000.
Även om Aftonbladet skulle låta läsarna nominera har jag svårt att tro att resultatet skulle bli samma som i CosyCrimes omröstning faktiskt.

Jag gissar att man gått mycket på försäljningssiffror när man valt ut de tjugo man fick rösta på.

3:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser