fredag, maj 15, 2009

Det bästa från eurovisionsschalgerfestivalen - del 1

Tillåt mig vara lite off-topic ett tag för jag har drabbats av schlagerfeber. Har tillbringat en god stund med att på Youtube kika på gamla favoriter från Eurvision song contest. Håll till godo! Här kommer del 1; mina tio favoriter av dom som inte vann.

10. S.A.G.A.P.O, Grekland, 2002
Här är en riktigt underbar klassiker! Det går liksom inte att glömma det här fantastiska bidraget. Koreografin är helt otrolig och bästa är ekot som kören sjunger själva (hallå år 2000!). Låten slutade på 17:e plats. Vann det året gjorde Lettland (någon som minns den låten?). Det går inte riktigt att beskriva Greklands bidrag. Det måste helt enkelt ses.



9. Never Let You Go, Ryssland 2006
Man måste bara gilla energiska Dima Bilan. Han vann ju hela alltet förra året men det är hans bidrag som tävlade för Ryssland 2006 som är worth remembering. Tyvärr slutade han bara tia då. Det är en bra låt också. Missa inte kvinnan som dyker upp ur pianot och Dimas knädans.



8. In the disco, Bosnien, 2004
Det är inte bara powerballader som kommer från Bosnien, de kan upp-tempo också. Man vill ju bara dansa när man hör den här höjdaren med Deen (och vad som ser ut som tre transvestiter). Låten slutade nia. Vann det året gjorde Ruslana från Ukraina.



7. Papa Pingouin, Luxenburg, 1980
Åh vad jag älskade den här låten. När andra mimade till ABBA med hopprep så lekte jag och min bästa kompis att vi var tvillingarna Sophie & Magaly och klädde oss en hel vår i bara blått respektive rosa. Missa inte att pappa pingvinen själv dyker upp i uppträdandet. Låten slutade nia. Vann gjorde Johnny Logan med Whats another year.



6. Nygammal vals, Sverige, 1966
Här kommer en till svensk favorit. Tyvärr kan det inte ha kommit till rätta i finalen som gick i Luxenburg. Det här året hade man infört en regel som sa att alla var tvungna att sjunga på sina hemspråk och publiken kan ju inte ha förstått någonting alls. Melodin är ju egentligen inte så särskild speciell, det är ju texten som gör hela låten. Trots det slutade den tvåa efter Österrikiska Udo Jürgens.



5. Lejla, Bosnien, 2006
Här kommer en riktig powerballad. Hari Mata Hari är en artist som hållt på länge, länge i det forna Jugoslavien. Varenda sommar på 80-talet tillbringade jag i Kroatien och jag och mina kompisar lyssnade flitigt på Hari Mata Hari redan då. Det var därför ett kärt återseende när han dök upp i finalen 2006 med den grymma Lejla. Det är en väldigt, väldigt fin text också. Låten slutade trea i finalen. Helt oförståerligt vann finska Lordi. Slutet på framförandet är så himla pampigt. Kolla själva!



4. Le dernier qui a parlé, Frankrike, 1991.
Fantastiska Amina sjunger för Frankrike. Låten fick exakt lika många poäng som Carolas Fångad av en stormvind, men eftersom Carola hade fler tolvor bland poängen så gick segern till henne. Själv tycker jag nog att Amina förtjänade mer. Glömmer aldrig hennes handdans.



3. En gång i Stockholm, Sverige, 1963.
En av mina Monica Zetterlund-favoriter tävlade för Sverige tidigt 60-tal. Melodien är suggestiv och fantastisk. Det går rysningar längs hela ryggraden och hon ser helt fantasisk ut på filmen. Tyvärr kom låten sist i finalen. Vann gjorde Danmark med Dansvise.



2. Bana Bana, Turkiet, 1988
Det. Här. Är. Helt. Hysteriskt. Galet. Och. Underbart! Hela essensen av eurovision tycker jag fångas i den här låten från Turkiet. Den har allt. Folklor. En fångande meny. Fånig koreografi. Löjliga kläder. Dessutom en hysterisk dirigent. På allvar. Det här är guld.



1. Lane Moje, Serbien och Montenegro, 2004.
Zeljko Joksimovic sjunger den starkaste av eurovisions alla powerballader så att armhåren står rakt ut. Låten fick mest poäng av alla i den ena semifinalen men slutade tvåa efter Ukrainas Ruslana i finalen.



Imorgon presenterar jag mina 10 vinnar-favoriter!

Etiketter: , ,

7 Comments:

Blogger www.evaswedenmark.blogspot.se said...

Oj! Imponerande kvällsarbete måste jag säga. Amina var ju alldeles underbar, har jag aldrig hört trots att jag brukar vara klistrad vid teven vid de franska bidragen. Svältfödd på allt franskt som man var vid den tiden. Tack, det var kul, ser fram emot dina vinnare.

11:53 em  
Blogger Sara Ödmark said...

Vilken bra lista! Jag blir sugen på att härmas, men det känns så stort och oöverskådligt...
Jag har för övrigt haft det stora nöjet att träffa Amina, och hon är förutom en grym sångerska en fantastiskt skön person också.

11:56 em  
Blogger Sara Ödmark said...

(Om jag inte minns fel hade Amina och Carola även lika många tolvor, så Carola vann på fler tiopoängare...)

12:01 fm  
Blogger Petra said...

Eva: Ja! Hon är väldigt bra. Jag köpte hennes skiva då och har lyssnat mycket på den!

saom: Ja! Härmas! Jag är nyfiken. Det tog knappt två timmar. Gör en kortare lista kansek? Topp fem?
Och nu blir jag avis. Jag vill också träffa Amina. Jag tror dessutom du minns helt rätt. När jag tänker efter så var det precis så. Carola hade fler tio-poängare.
Det var väldigt förvirrat där i tv-sändningen och jag höll tummarna för Amina!

12:58 fm  
Blogger hanna said...

Bra jobbat!
Själv minns jag så få bidrag. Hopa hole typ :D

10:25 fm  
Blogger Unknown said...

Härligt att kolla in dina favoriter, där var ju flera som är även är mina favoriter, tex. Grekland -00, inte för hur det låter kanske men vilken otrolig koreografi! Älskade också Dima Bilan första gången och det kommer aldrig komma en lika bra balkanballad som Lane Moje... Själv har jag boktipsat relaterat till länderna som tävlade i semifinalerna förra veckan, kolla här om du vill: ankanej.blogspot.com.

9:08 fm  
Anonymous Malin said...

Åh, jag och mina systrar har alltid också varit tokiga i Eurovision. Min lycka blev därför total när jag såg att du hade tagit med "Bana bana". Den är lite av en grundpelare i vår relation. Åtminstone soundtrack. Sedan tycker ju jag att 1987 var ett lysande år.
Tack för kul lista i alla fall!

10:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser