torsdag, maj 14, 2009

Kulturfyran om indien och andra ställen

Dags igen för Kulturfyran.

1. Hur många böcker av indiska författare har du läst?

På rak arm kommer jag bara på en. Tungviktaren En lämplig ung man av Vikram Seth. Den är så tjock att det är bibeltunna blad i boken för att den överhuvudtaget ska gå att hantera. Och den är bra. Rekommenderas.

Sen har jag också läst Pär Janssons bok om Bombay, Bombay Indiens framtid. Mer om indiska böcker här.

2. Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?

Sverige, England, USA skulle jag säga spontant. Jag har nog aldrig läst en bok från Thailand eller Sri Lanka.

3. Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?

Via bokbloggar och andra som tipsar. Svensk Bokhandels kataloger. Min svärmor. Kompisar. Aldrig biblioteket.

4. Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?

Jag drömmer om Jordanien. Eller New York och Barcelona (fast det är då inga land jag vet)!

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser