torsdag, april 09, 2009

Glad påsk med påskekrim

Nu önskar jag glad påsk med att besvara Lyrans senaste tema-trio: Påskekrim. Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur.

Jag har ett par författare som jag alltid måste köpa det senaste av alltid. Dessa är utan inbördes rangordning:

Leena Lehtolainen, Helene Tursten och Åsa Nilsonne. Den gemensamma nämnaren för alla tre är att deras huvudpersoner är kvinnliga poliser men på olika platser i livet. Leena Lehtolainens Maria Kallio är mitt uppe i familjebildning med småbarn och stökiga vardagar. Helene Turstens karaktär Irene Huss två döttrar har flyttat hemifrån, den gamla hunden har blivit alldeles för gammal och livet börjar gå in i en ny fas efter livligt familjeliv. Åsa Nilssonnes Monika Pedersen lever ensam och söker sina rötter bakåt.

Alla tre skriver välformulerat och spännande. Man blir aldrig besviken.

Mer deckare i påsk:
Boksök: Sök på deckare.

Och hjälp! Min gamla sida om Kvinnliga deckare är sorgligt ouppdaterad. Kanske gör jag ett ryck nu i påsk om det blir tid över. Om ni vill får ni gärna gå in och hjälpa mig komplettera där jag har missat böcker.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous HomeRiver said...

Härligt inspirerande att jag snubblade in på din blogg...

11:28 fm  
Blogger Lyrans Noblesser said...

Leena Lehtolainen har jag varit sugen att testa, vore kul med en finsk vinkling. Glad Påsk!

12:52 em  
Anonymous Anonym said...

Läs psykopatens blogg!

http://nimrodofobi.blogspot.com/

Oerhört rått och välskrivet!

Även kallad psykopatbloggen
Han skriver om våra värsta mardrömmar på det vackraste sättet.
Helt förförande och oemotståndligt.
Den snabbast växande bloggen i Sverige!

2:08 em  
Anonymous Lilla O said...

Har också med Lehtolainen i min Tematrio, gillar Åsa Larsson och Elsebeth Egholm också.

5:24 em  
Blogger Paperback Lover said...

Hej, jag använder ofta boksök men har ett problem. Jag kan inte söka på författare eller titlar med å, ä eller ö i nammnet. Är det bara jag som har det problemet kanske det sitter i min webbläsare, ville bara kolla först ifall fler upplevt samma problem (och kanske har en lösning?)

11:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser