måndag, mars 30, 2009

Tematrio

Lyrans noblesser har dragit igång tema-trio. Första utmaningen är tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset?

Själv sätter jag Dario Fo högst av nobelpristagarna. Det var så otroligt roligt att han fick priset. Jag har själv regisserat Fri kärlek på den tiden jag jobbade med teater. Det var väldigt inspirerande.

Sen blir det svårare. Det finns en radda att välja mellan. T.S Eliot, Selma Lagerlöf, Ivo Andric, Pär Lagerkvist, Samuel Becket, Isaac Bashevis Singer.

Men det får bli Rudyard Kiplings Djungelboken som en annan favoritbok. Fast i ärlighetens namn är det Disneyfilmen som gjort störst intryck.

Slutligen väljer jag Lång dags färd mot natt av Eugene O'Neill. En fantastisk och gripande pjäs.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Lyrans Noblesser said...

Intressanta val, jag har inte läst någon av dem. Fast jag har sett delar av Djungelboken på Julafton. Kul att du ville vara med :-)

12:21 em  
Anonymous snowflake said...

Det är väl också en kvalitetsstämpel för en bra historia, att den kan berättas på många sätt inklusive i tecknad form. :-)
Djungelboken finns som serie också, inte alls lika snäll.

12:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser