söndag, mars 22, 2009

Twitter

Användandet på microblogsajten Twitter har ökat explosionsartat senaste månaderna. Alla är där och alla twittrar och kvittrar som aldrig förr. Det hela påminner om en gigantisk chatt, lite som mIRC för oss som var med då.

Det finns faktiskt en hel del spännande för bokintresserade att följa på Twitter. Bland bokförlagen finns t ex Piratförlaget, Daidalos och Vulkan. Bland de utländska kan man t ex följa Penguin Books. En del bokhandlar twittrar som Amazon, Barnes & Noble, Books-A-Million och svenska Celciusbokhandeln. Andra är Expressen Kultur, Första kapitlet och nya tidskriften VI Läser.

Twittrande författare finns en hel drös. Här finns t ex Sigge Eklund, Alex Schulman och Karolina Ramqvist. Isobel Hadley-Kamptz, Denise Rudberg och Unni Drougge. Paulo Coelho, Anna Toss och Neil Gaiman.

Bland bokbloggarna har jag hittat Bokhora, En textmissbrukare, Kulturbloggen, Daniel Åberg (som också borde stå som författare såklart) och jag själv såklart som finns här.

Och när ni väl är där. Ni har väl inte missat att hashtagga era inlägg på Twitter med #bocker? Då kan man söka efter alla inlägg som handlar om litteratur och läsning. Där pågår ganska spännande diskussioner till och från.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Petra, utmärkt att du skriver om Twitter! Jag märker själv, efter bara några veckors användande, att detta har blivit min huvudsakliga kanal för att få snabb information om bokvärlden. Speciellt med hjälp av Twhirl eller Tweetdeck eller något liknande programfönster som ligger öppet på skärmen hela tiden. Jag använder självklart min RSS-läsare (Google Reader) också, men med Twitter går det snabbare att sortera ut vad jag egentligen vill klicka vidare på och jag är mycket mer benägen att snabbkommentera saker på Twitter än som kommentarer på bloggar.

I min egenskap som twittrare för Piratförlaget känner jag enorma fördelar med att kunna få ögonblicklig respons på information eller frågor som jag twittrar. Och för varje dag upptäcker jag nya spännande sätt att interagera med hjälp av Twitter. Den tid då bokförlag aldrig hade kontakt med läsarna, den tiden är förbi.

Dessutom är det utmärkt med Twitters enkelt hanterbara widgets. Jag har lagt in en sådan på förstasidan på Piratförlagets sajt, vilket gör att det hela tiden uppdateras med senaste nytt i den rutan.

Ytterligare tips på svenska boktwittrare finns på: http://www.inetmedia.nu/digitalt/twitter/welcome.shtml

Hälsningar,
Mattias B
Piratförlaget
http://twitter.com/piratforlaget

12:55 em  
Anonymous Anonym said...

Bra lista! Några fler som vi har på vår Twitter-lista är UNOKkvittrar (poesi-tweets) på http://twitter.com/UNOKkvittrar, Gothia Förlag på http://twitter.com/gothiaforlag och Miro Förlag http://twitter.com/Miroforlag

Linda Pierre (FörstaKapitlet.se)

10:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Bokmania: Det är inte Jan Guillou som twittrar, utan en bluffare som utger sig för att vara honom. Jag anar att samma sak gäller Björn Ranelid.

2:11 em  
Blogger Bokbabbel said...

Även jag har fallit till föga :P (som Jessica L)

2:29 em  
Blogger Bokbabbel said...

nejnej, jeslunds ska det ju vara. Newbie :P

2:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser