måndag, februari 09, 2009

Perfekt eller Good Enough?

Stort reportage i DN Kultur igår om Elizabeth Gummesson och hennes bok Good enough. Läser den själv just nu. Hade stora förväntningar och trodde nog att jag skulle få ut en del del av den. Jag är ju så där så jag måste puffa soffkuddarna innan jag går och lägger mig och helst vika alla plädar rätt och ställa blomkrukorna i rätt vinklar men jag inser att sen jag fick barn har jag helt lagt av mig. Tur kanske!

Boken appellerar sålunda inte särskilt till mig ändå faktiskt. Det är dock kul att läsa hur galet en del tänker (läs framförallt kvinnor) och hur man lägger på sig orimliga bördor och kör på utan att värdera vad som är viktigt och inte. Det är inte jul om det all mat är hemlagad. Det är inget hem om det inte är absolut tipptopp med de senaste möblerna och fondväggarna. Det är inte middag om inte all mat är hemlagad ner till buljongen.

Elizabeth Gummesson skriver om sitt eget liv och sin egen vardag, som den var och som den är men även andra kvinnor och män får komma till tals och berätta om sina Värst var nog mamman som hade lånekläder som barnens kompisar fick låna så de inte skulle smutsa ner hennes välstädade hem.

Själv går omkring och gör högar hela tiden eftersom jag inte klarar av när det är stökigt. Lite skit i hörnen bryr jag mig inte om men det får inte se rörigt ut. Vi har en små högar precis överallt och eftersom man efter ett tag inte vet vad som finns i högarna gör man nya.

Tävla!
Är du perfektionist? Har du lånekläder till barnens kompisar? Kammar du mattfransarna? Bjuder alltid på hemlagat trerätters när du får gäster? Du får mitt ex av boken om du skickar in den värsta bekännelsen av din perfektionism. Maila enannansida@gmail.com senast söndag denna vecka. Enväldig jury är jag.

Läs också:
- "Det räcker med good enough". Intervju i Aftonbladet.
- Gummesson Coaching. Elizabeth Gummessons egen hemsida.
- Läs om boken på bok.nu
- Läs om boken på bokrecension.se

Etiketter: ,

5 Comments:

Blogger Lyrans Noblesser said...

Nej, jag har inte en chans att vinna denna tävling - tack och lov :-D

12:33 em  
Blogger Paperback Lover said...

Tyvärr kan jag känna att det osar lite perfektionism över att vilja skriva en bok om att vara good enough. Kunde hon inte bara nöjt sig med att inse att hon behövde tagga ner, var hon tvungen att skriva en bok också? Det gör mig ganska osäker på om hon är "frisk" från sitt perfektionism-beteende.

2:31 em  
Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

Jag kan inte heller vinna den här tävlingen!!

9:59 em  
Blogger Petra said...

Jodå! KOm igen nu! :)

9:57 fm  
Blogger www.evaswedenmark.blogspot.se said...

Jag vill att mina böcker ska stå i bokstavsordning, jag älskar att färgsortera mina kläder- men viljan är så mycket större än förmågan. Dessutom har jag accepterat att min simultankapacitet inte är så stor som jag ville inbilla mig en gång. Så jag kanske i praktiken har accepterat att good enough är helt okej! Och att högar av böcker är ganska hemtrevligt! Ska bli kul att se vem som vinner din tävling i alla fall!

10:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser