söndag, november 16, 2008

Dubbla slag

Hanna är blivande trebarnmamma när hon blir uppsagd från jobbet som advokat på den fina advokatbyrån. Hon är helt enkelt inte välkommen tillbaka efter att föräldraledigheten med sitt tredje barn är slut. Anledning; hon är inte tillräckligt engagerad. Istället för ta ta fighten prioriterar hon sin familj dubbelt upp.

Jag stör mig på att Hanna är så jäkla mesig och för att det finns en konflikt, en möjlighet till fight och revansch som bara faller genom hennes händer. Hemma gnälls det över att hennes man inte hjälper till som han borde utan mest pysslar med sitt och låter Hanna sköta allt och hon gnäller och gnäller men ingenting händer. Det händer överhuvudtaget ingenting och hon verkar inte vilja att det händer något heller. Dessutom rullas ett brott upp bakom kulisserna som Hanna hamnar lite vid sidan om och får nys om, men inte heller där händer något konkret förräns kanske lite lite på slutet.

Här sitter författarinnan Malin Persson Giolito med värsta upplägget för en rasande bra roman om svensk arbetsmarknadspolitik, feminism och föräldraskap och så bara schablar hon bort det tycker jag. Nä, det här är faktiskt höstens bottennapp.

Etiketter:

3 Comments:

Blogger crazy cat lady said...

boken i sig är inget mästerverk, det håller jag med dig om. jag har dock läst den två gånger, därför att den, trots allt, säger ganska mycket om den juristbransch som jag snart planerar att göra entré i. för lite juridik och fantastiskt språk läser jag dirty dancer av thomas engström. där blir det riktigt bra.

11:11 fm  
Blogger Barnboksbloggen said...

Jag läser den just nu, men det går segt. Jag har väldigt lite tid att läsa just nu (flytt på g, mycket jobb samt en dotter på 1½ år som är hemma med mig om dagarna) så min läsning blir mycket upphackad. Vet inte om det är därför eller om det är pga boken. Tror snarare att det är bokens fel, att jag inte riktigt kommer in i den. För häromnatten så låg jag vaken till halv fyra och sträckläste två andra böcker :-) ska dock bli spännande att läsa igenom hela Dubbla slag för att sedan skriva recensionen.

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag älskar boken, just för att det inte händer någonting. Jag blir så trött på alla torra lösningar på problem som mest ska visa hur genomklok författaren själv är. Jag känner igen mig precis i den låsning Hanna befinner sig, och det tror jag att många andra också gör. Och att man inte lyckas lösa det beror ju på en hel rad av olika faktorer. Man kanske inte kan, vill, vågar osv i oändlighet. Det är befriande att Malin låter historien vara just en vardagsskildring att känna igen sig i.
Läs Khalil Gibran om ni vill veta hur man bör leva sitt liv. Jag tycker att det är intressantare att få skildrat hur det kan se ut i verkligheten, för alla oss som kanske är bra på att prata om lösningar, men inte hittar fram till dem i vardagen.

10:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser