fredag, november 14, 2008

Kulturfyran: USA

Den här kulturfyran kom redan förra veckan men det känns som om valet i USA fortfarande är aktuellt. USA är väl dock alltid på tapeten. Här en kulturfyra i amerikas tecken:

1. Hur amerikaniserade har vi blivit? Får det amerikanska valet för stor uppmärksamhet?

För det första vill jag slänga in en pekpinne och märka ord. Det handlar inte om amerikanska valet. Det är USAs val och inte amerikas. Amerika innehåller också Kanada, Mexiko, Jamaica, Kuba med flera länder och de har ingen möjlighet att välja i USAs presidentval. För att inte tala om hela Sydamerika. Hela kvällen satt jag och störde mig på att det stort på CNN stod "Election day of America" fast det bara är invånarna i USA som fått rösta.

2. Vad betyder amerikansk kultur för dig? Vad är den första bild du får i ditt huvud när du hör orden “amerikansk kultur”?

Jag tänker mexikanska hattar, jag tänker Kanadas vintriga natur. Jag tänker Argentinsk tango och Brasiliansk samba. Jag tänker också lite på hamburgare, Elvis Presley och gamla 50-talsbilar.

3. Nämn en bok eller film som kommer från USA och som du tycker är bra.

Spontant, John Irving. Hotell New Hampshire eller Garp och hans värld. Tänker också på Kevin Smiths filmer. Eller vad som helst (nästan) av Woody Allen.

4. Om du skulle få en resa till USA, vart skulle du resa då, om du fick välja?

New York! New York!

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hejsan!

jag sökte på bokbloggar och hamnade här, trevlig blogg :)

jag undrar; finns det någon skönlitteratur idag, som behandlar miljöhotet och klimatförändringarna? som har det som tema så?
jag har sökt runt lite på internet men hittar mest faktalitteratur.

mvh
helen

3:44 em  
Anonymous Anonym said...

Helena: Det finns några som jag vet om på rak arm: Lennart Ramberg - Kyoto och fjärilarna

Svedelid har också skrivit en bok, jag tror att det är den som heter "Strömkantring".

10:19 em  
Anonymous Anonym said...

FAst egentligen tänkte jag kommentera Petra. Jag blir också irriterad på att USA lägger beslag på begreppet amerika.

10:21 em  
Blogger Petra said...

Välkommen hit! Har faktiskt ingen koll på skönlitteratur om klimatförändringar. Tack dieva för tipsen. Någon annan som vet?

Finns det inte någon deckare som tar upp problematiken? Det ringer nån klocka långt bak i huvudet...

3:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Dieva:

Tack ska du ha! :)

9:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser